Slechts 4 op de 10 websites “mobielvriendelijk”
Naar alle verwachting zullen er in 2013 meer mensen surfen via hun tablet of smartphone dan via hun desktop. Het aantal Belgen in het bezit van een smartphone is de voorbije twee jaar immers gestegen van 31% tot 51% vandaag. Bovendien blijkt dat 17% van de Belgen momenteel al wekelijks mobiel surft. Bedrijven moeten daar meer dan ooit op inspelen, vindt de IAB, de beroepsvereniging van een 200-tal bedrijven actief op de digitale en interactieve communicatiemarkt (internet, interactieve digitale televisie, mobile marketing,…) in ons land.
Toch zijn de meeste websites nog niet voorzien op de specifieke verwachtingen van mobiele webgebruikers, zo blijkt uit cijfers die werden voorgesteld tijdens het IAB Think Mobile evenement. Want hoewel we beter scoren dan onze Nederlandse en Britse buren – van wie respectievelijk 20% en 38% al klaar zijn voor mobiel gebruik – hebben slechts 40 van de 100 bestudeerde merkensites vandaag een aparte mobiele website of een website met zogeheten ‘responsive design’. Bij deze laatste past de site zich automatisch aan aan de afmetingen van het scherm en aan het type toestel dat de bezoeker op dat moment hanteert.
Retailsector scoort “gemiddeld”
Te weinig automatische toestelherkenning
“Opmerkelijk is dat één op de vijf bestudeerde merken die wel met een mobiele website uitpakken, geen automatische toestelherkenning heeft. Wanneer iemand met zijn of haar mobiel toestel naar een website zonder toestelherkenning surft, wordt hij of zij dus niet automatisch doorgeschakeld naar de mobiele site“, betreurt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.
Om bedrijven te helpen nagaan hoe mobielvriendelijk (of juist niet) hun website is, lanceerden Google en IAB Belgium daarom zopas de IAB Mobilizer. “Met de IAB Mobilizer willen we bedrijven wijzen op het belang van een site die rekening houdt met mobiele gebruikers. Deze gratis tool biedt hen de mogelijkheid om hun eigen website te testen op mobiele compatibiliteit en wijst hen tegelijk op de bestaande mogelijkheden om deze te optimaliseren”, aldus nog Patrick Marck.