De Franse gewezen postordergrootheid 3Suisses is exclusieve overnamegesprekken gestart met e-commercebedrijf Domoti uit Rijsel. Beide bedrijven kennen elkaar goed: Domoti nam in de lente van vorig jaar al huislinnenmerk Becquet over van 3SI.
Inclusief 3Suisses Belgium
Domoti, de e-commercegroep boven de merken Temps L (voor senioren) en Becquet, wil 3Suisses France en 3Suisses Belgium overnemen. Hoeveel de Rijselse groep biedt, is niet bekendgemaakt. Als de Franse concurrentiewaakhond het licht op groen zet, moet de deal nog voor de zomer rond zijn. De groep zou de veertig werknemers van 3Suisses France en de achttien werknemers van de Belgische tak overnemen, alsook alle rechten op het merk.
3Suisses, dat in 1932 werd opgericht, vindt maar geen passend antwoord op de groeiende concurrentie van grote spelers als Amazon en Zalando, en op zijn historische concurrent La Redoute. De groep stopte in 2014 met de verspreiding van zijn beroemde papieren catalogus om volledig de kaart van de e-commerce te trekken, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht: in 2016 draaide 3Suisses een verlies van 60 miljoen euro op een omzet van 120 miljoen. Ter vergelijking: een tiental jaar geleden was 3Suisses nog goed voor een omzet van bijna een miljard euro. Sinds 2009 stapelde 3Suisses al meer dan 650 miljoen euro aan schulden op.
In de lente van vorig jaar kondigde 3SI (het voormalige 3Suisses international) al zijn intentie aan om zijn webshops in de etalage te zetten en zich nog louter toe te spitsen op de dienstverlening aan e-commercebedrijven. De herstructurering die daarmee gepaard ging, kostte in Frankrijk tachtig jobs. Sinds 2009 sneuvelden bij het bedrijf al een duizendtal banen, ook in ons land.