Leve de smartphone!
Drie jaar geleden lanceerde Atrium, het Brusselse agentschap dat opgericht werd om de de belangen van de handelaars in de hoofdstad te behartigen, een website die een overzicht van alle handelszaken in 26 Brusselse handelswijken geeft, netjes verdeeld over 181 categorieën (bakker, bloemist, stomerij, …).
“Onze website heeft in drie jaar tijd liefst een miljoen bezoekers gehad”, zegt afscheidnemend Atrium-directeur Pierre-Yves Bolus. “Elke maand krijgen we meer en meer bezoekers: per maand zijn er dat nu ongeveer 60.000. Omdat minstens één op de vier Belgen over een smartphone beschikt, lanceren we nu ook de mobiele website m.shopinbrussels.be.”
Aantal winkels verdubbelen
Daar blijft het niet bij, want binnenkort kunnen de gebruikers ook een applicatie downloaden waarmee ze alle info offline zullen kunnen raadplegen zonder telkens weer te moeten inloggen. De handelaars krijgen ook allemaal een QR-code om op hun uitstalraam te kleven, zodat smartphone-eigenaars meteen alle info kunnen terugvinden en opslaan over de handelszaak in kwestie.
“Het is de bedoeling om de Brusselse handelaars een gratis duwtje in de rug te geven”, klinkt het bij het Brusselse Regionaal agentschap voor de handel. Vanaf volgend jaar wordt het initiatief uitgebreid naar het hele Brusselse Gewest, waardoor het aantal winkels op ShopInBrussels – zowel de klassieke website als de mobiele versie – zal verdubbelen.
TagTagCity achterna?
Het initiatief doet wat denken aan TagTagCity, dat half september ook in Brussel van start ging en waaraan al zo’n 1.200 Brusselse handelaars deelnemen. Deelnemende winkels, restaurants, hotels en musea krijgen een TagTagCity-sticker, die ze op hun uitstalraam of gebouw kunnen bevestigen. Als de toerist de QR-code met zijn smartphone inscant, krijgt hij allerhande informatie te zien en kan hij promo’s verzamelen bij de aangesloten handelszaken. TagTagCity werkt overigens samen met Toerisme Vlaanderen, VisitBrussels en Wallonie-Bruxelles Tourisme.
Toch benadrukt Pierre-Yves Bolus vooral de verschilpunten: “Ten eerste zijn wij volledig gratis, in tegenstelling tot TagTagCity. Bovendien bieden zij ook meer cultuurgebonden items aan en hebben zij de ambitie om ook het buitenland te veroveren. Als handelaarsorganisatie in Brussel willen wij vooral focussen op de Brusselse winkels.”
TagTagCity is al actief in Knokke en het jonge bedrijfje – inmiddels uitgeroepen tot Europese Start-up van het jaar – heeft na Brussel ook zijn zinnen gezet op steden als Bergen, Luik en Rijsel.