RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ZEB-CEO Luc Van Mol: “Heeft het wel zin om te investeren in sociale media?”

icon
In bleed14 mei, 2013

Sociale media in de retail: zin of onzin?

Luc Van Mol: “Wij zijn vandaag zeer actief op het vlak van sociale media, voornamelijk dan op Facebook. We zijn er dagelijks mee bezig, posten quasi elke dag wel iets en hebben van onze Facebookpagina zelfs een soort modeblog gemaakt. Met succes, want we hebben zo al circa 46.000 fans weten te krijgen.

 

Desalniettemin dringt vandaag de vraag zich op of die investeringen in sociale media zin hebben of niet: daar worden immers meer en meer ernstige vraagtekens bij geplaatst. Zo zijn er een aantal tendensen die doen vermoeden dat Facebook eigenlijk louter een medium voor privégebruik is. Misschien wordt de aanwezigheid van al die merken erop zelfs als storend ervaren.

 

We zijn daarom een onderzoek gestart naar het effect van sociale media op ZEB als commerciële organisatie. Rendeert het geld dat we er in steken? Er zijn zeker sectoren waar de sociale media erg belangrijk zijn, denk maar aan bedrijven als Mobile Vikings waar ze een essentieel deel uitmaken van het bedrijfsmodel, maar wij willen de vraag ook eens onbevangen stellen voor onszelf als retailer.”

 

Lokaal: ZEB pionier in personalisatie

Het lokale is voor ZEB naar eigen zeggen erg belangrijk, aangezien het een op en top Belgische retailer is. De keten heeft pas de oversteek naar Wallonië gemaakt met een eerste winkel, maar voorheen was het al twintig jaar actief op de Vlaamse markt. “Voeling met het lokale hebben we dus zeker en vast”, aldus Luc Van Mol.

Voor ZEB betekent lokaal echter vooral personalisatie: “Wij geloven heel erg in sterk gepersonaliseerde communicatie. We gaan zelfs tot op het niveau van de individuele huisnummers, waar we met 1-op-1-communicatie binnengaan. Zo hebben we er al een paar primeurs opzitten met gepersonaliseerde modecampagnes in grote oplage in magazines. Voor Vlaanderen waren we de eersten die dat deden, maar volgens wat ik hoor van leveranciers was dat zelfs internationaal een primeur.”

 

Mobiel: tablet voluit ja, apps nee

Er bestaat voor de topman van ZEB geen twijfel over: alles wat met e-commerce te maken heeft is een must. Meer nog: wie tegenwoordig een webshop wil beginnen, maar die niet mobiel toegankelijk maakt, is er aan voor de moeite. “De tablet is een geliefd medium om te shoppen. Het is voor ons vanzelfsprekend dat we onze webshop mobiel toegankelijk is”, aldus Van Mol.

 

De internetwinkel staat immers centraal in de mobiele strategie van de baanwinkelketen: “We mikken niet op apps. Het is misschien een beetje ijdel, maar we denken dat mensen wel gewoon naar ons webadres zullen surfen. Bovendien weet ik ook niet zo zeker dat al die applicaties echt een meerwaarde vormen.”

 

De moderetailer is ook volop bezig met het ontwikkelen van een tweede generatie webshop. “We waren er zeer vroeg bij met onze online winkel. Het is nu dan ook tijd om die eens grondig te vernieuwen. Onder meer de datasystemen zijn we aan het verbeteren, zodat we over meer informatie zullen beschikken over de bezoekers en hun koopgedrag.”

 

In shoppen met de smartphone gelooft de topman daarentegen veel minder, ook niet op de winkelvloer. “Wij zien dat ‘smartphone commerce’ toch nog marginaal is.”

 

Showrooming is voor ZEB een non-issue

“Ook ‘showrooming’ is een overroepen fenomeen. We houden er bij ZEB bewust geen rekening mee”, verklaart Luc Van Mol: “Ik kan me voorstellen dat als je skilaarzen van 600 euro wil kopen, je wel eens online gaat kijken of je ze nergens 100 euro goedkoper vindt. Voor mij heeft het echter alleen belang voor producten die duur zijn en die je moet passen. Bij ons houdt de consument zich daar volgens mij heus niet mee bezig.”

 

“Er zijn aanbevolen prijzen in onze sector – we maken elkaar niet elke dag het leven zuur – en daarenboven is kleding toch in grote mate een impulsaankoop. Wie gaat dan in de winkel barcodes staan scannen om te zien of het elders een paar euro’s goedkoper is, om dan online te bestellen, dagenlang te wachten en uiteindelijk toch nog verzendkosten te moeten betalen? Het sop is de kolen niet waard. Althans, dat is mijn bescheiden mening.”

 

 

 

Wilt u op 13 juni zelf aanwezig zijn op het Vlerick Retail Platform? RetailDetail deelt 4 gratis toegangskaarten uit aan lezers. Mail voor vrijdag 17 mei om 15u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een toegangskaart.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN