Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress.
Koning Marktplaats
In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die bijzonder en niet-alledaags speelgoed aan de man brengt. Acht jaar later draait de webshop op volle toeren, met een groot aantal klanten van buiten de landsgrenzen die de weg naar Kinderenkoning ook vinden via de marktplaatsen waarop het bedrijf actief is. De know-how die zaakvoerder Mike Boon hierin opbouwde, zet hij sinds 2014 ook in voor klanten die zich online beter willen positioneren.
“Met eWINGS, dat net als Kinderenkoning deel uitmaakt van Xplore Group, zetten we voor bedrijven webshops op poten, maar ook op marktplaatsen positioneren we hun producten, indien gewenst zelfs via een van ónze twaalf accounts op onder meer Bol.com, Fnac, eBay en Amazon,” vertelt Boon. Afhankelijk van de vraag van de klant, biedt eWINGS ook opslagruimte aan in een eigen magazijn, van waaruit het de gekochte producten zelf verzendt naar de eindklant. Zo kan men ook snel overstocks in de Europese markt positioneren.
Meevaren op het succes
Het grote voordeel van online marktplaatsen is volgens Boon dat bedrijven veel gerichter kunnen werken: “Onze klanten kopen een beperkte stock in, waardoor ook de kapitaalinvestering en de stockageruimte beperkt kunnen blijven, maar met diezelfde stock draaien ze toch een hogere omzet op marktplaatsen,” aldus Boon. Bovendien ligt de weg naar het buitenland open, want veel van de in ons land populaire marktplaatsen hebben een internationaal publiek van kopers.
“Marktplaatsen zijn niet zomaar een voorbijgaande trend,” vindt Boon. “Het is een beweging in volle expansie die nog ontzettend veel potentieel heeft.” Ook en vooral in ons eigen land, want van de drie grootste en best draaiende webshops in België zijn er vandaag twee een marktplaats: Bol.com en Amazon. “Kleinere bedrijven varen in feite mee op het succes van die marktplaatsen zelf, zonder zwaar te moeten investeren in webshops en marketing.”
Iedereen verkoopt overal
Natuurlijk is er ook een keerzijde aan de medaille. Producten goed positioneren op de verschillende marktplaatsen vraagt wel wat know-how en ook het opvolgen van verschillende accounts op marktplaatsen vraagt tijd, al nemen marktplaatsintegrators vandaag een groot deel van het werk voor hun rekening. Bovendien vormen grote marktplaatsen ook een bedreiging voor kleinere webshops, meent Boon: “Wij hebben 5.000 producten die we verkopen op elk van de twaalf platformen waarop we actief zijn. Op de duur zijn producten overal beschikbaar, wat nadelig is voor de aantrekkingskracht van kleinere, exclusievere webshops.”
Toch lijkt de toekomst toe te behoren aan de resellers die op marktplaatsen de toon zetten. “Meer en meer ook grote retailers, waaronder Hubo en Carrefour, worden binnenkort marktplaatsen. Het resellersnetwerk op Bol.com, dat vandaag 20.000 man sterk is, neemt al één derde van de verkoop in. Dat zegt genoeg,” aldus Boon.
Meer weten over marktplaatsen en het potentieel ervan voor uw bedrijf? Mike Boon vertelt er alles over op het RetailDetail Congress dat dit jaar plaatsvindt op donderdag 26 april in San Marco Village te Schelle. Voor deze editie werd een uniek programma samengesteld, met Belgische CEO’s van topbedrijven in retail die de opportuniteiten schetsen voor de sector waarin ze actief zijn én met elkaar in debat gaan. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je plaatsen reserveren. Een event om niet te missen!