RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom e-commerce in de Benelux vooral een internationale zaak is

icon
In bleed11 april, 2013

Welke evoluties neemt u waar in de internationale e-commercemarkt?

B.v.I.: “Ten eerste is er de veranderende rol van de consument. De klant zit steeds meer aan de knoppen, ook wanneer het gaat over e-commerce. Zo kiest de klant ook meer en meer welke partij het pakket verstuurt. Dat betekent voor ons concreet dat de consument eveneens een klant wordt.

 

Vroeger was de verzender onze klant, nu zijn het beide. Dat is heel belangrijk, want voor de ‘pure players’ zijn wij het visitekaartje aan de voordeur. Wij zijn het enige ‘fysieke’ contactpunt dat de klant met de retailer heeft.

 

Ten tweede verschuift het gewicht van fysieke logistiek naar data en informatiestromen. Dat het pakket op tijd van de ene plaats naar de andere geraakt, is een hygiënefactor: men vindt het vanzelfsprekend, zoals je het normaal vindt dat op restaurant het bestek schoon is. Waar wel steeds meer belang aan wordt gehecht, zijn de track&trace-systemen en het verzamelen van correcte klanteninformatie.

 

Dat komt mede door de enorme groei van crosschanneltoepassingen. Vroeger – en dan heb ik het nog maar over twee à drie jaar geleden – had men multichannel, waarbij verschillende kanalen naast elkaar bestonden. Vandaag betekent crosschannel dat de kanalen elkaar gaan overlappen, wat het allemaal nog complexer maakt. Niettemin hangt het toekomstige succes van retailers af van hoezeer ze de kanalen juist kunnen laten versmelten. Dat is immers wat de consument verlangt.”

 

Opvallend aan de e-commercemarkt in de Benelux is ook de mate waarin deze ‘cross-border’ is.

B.v.I.: “E-commerce groeit inderdaad tot buiten de administratieve grenzen. Zo is er natuurlijk veel export vanuit Azië en de Verenigde Staten naar Europa. In de VS begint de markt immers stilaan verzadigd te geraken, waardoor ze steeds meer in de richting van Europa kijken als nieuwe afzetmarkt.

 

Elke webshop begint ‘domestic’: men concentreert zich op de thuismarkt, tot op een gegeven moment de vraag zich opdringt hoe verder te expanderen. Ofwel kies je dan voor een verbreding van het assortiment, ofwel voor geografische uitbreiding.

 

Vooral op de Belgische markt is die ‘cross-bordergerichtheid‘ wel erg opvallend, al is die in de hele Benelux sterk aanwezig. Frappant is dat Vlaanderen zich meer naar Nederlandse webshops richt, terwijl het Waalse landsgedeelte beduidend meer bij Franse collega’s shopt. Daardoor blijft op de Belgische e-commercemarkt het status quo echter vrijwel gehandhaafd: er ontwikkelt zich geen nationale onlineretailmarkt, waardoor de achterstand ook niet wordt ingehaald.”

 

Kan die Belgische achterstand volgens u nog worden ingehaald?

B.v.I.: “Het is wel zo dat het op deze manier richting vijf over twaalf aan het gaan is voor de Belgische ondernemers. Mede gezien de hoge instapkosten is snelheid erg belangrijk: na een drietal jaar is de kans klein dat je een intussen gevestigde waarde nog kunt omstoten.

 

De hamvraag luidt dan ook: is er in België nog ruimte voor een grote binnenlandse e-tailer? Het antwoord hangt af van de productcategorie: in sommige categorieën zijn er absoluut nog gaten in de markt. Op gebieden die al in ruime mate gedekt zijn door pure online spelers lijkt dit bijzonder lastig. Sowieso zullen ze wel binnen de komende twee jaar moeten opstaan, anders is het echt te laat.

 

Al bij al zal België naar de toekomst toe waarschijnlijk vooral een importerend land blijven. Wat op zich wel jammer is, natuurlijk. De vraag die zich dan stelt, is hoe dit komt, want doorgaans is import nog steeds duurder en is levertijd direct gerelateerd aan afstand.

 

In dat opzicht zijn er evenwel mogelijkheden om een Belgische e-commercemarkt te vormen rond de onlineverkoop van verse producten of bijvoorbeeld spoedeisende producten. Hiervoor kan men zich immers moeilijker beroepen op het buitenland.

 

Een andere mogelijkheid kan het vormen van allianties zijn. Ook in België zouden sterke, binnenlandse retailers bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden kunnen aangaan met e-tailers, om zo een wederzijds versterkend crosschanneleffect te verkrijgen.”

 

 

 

‘E-commerce: why switch?’ is een voorprogramma tijdens het Retaildetail Congres van donderdag 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN