RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

SD Worx lanceert opmerkelijk onderzoek naar leadership in retail

icon
In bleed13 september, 2012

We vallen direct met de deur in huis: waarom dit onderzoek?

P.V.O.: “We richten ons al geruime tijd op de klassieke uitdagingen in de sector, zoals personeelsverloop, verzuim en diversiteit. Uit die onderzoeken is gebleken dat het vaak de managers zijn die de sleutel tot succes in handen hebben. Met name de winkelmanagers en regiomanagers springen hier in het oog en in meer beperkte mate ook de HR-managers en de directie. Dat was een opvallend patroon, maar natuurlijk blijven het slechts schattingen zolang je het niet ten gronde hebt kunnen onderzoeken. Vandaar dus deze studie.

 

Het onderzoek is opgebouwd uit drie fases. Momenteel loopt de online bevraging (fase 2). In een eerste fase hebben we reeds heel wat informatie verzameld uit gerichte gesprekken met HR-managers in de sector. In een latere fase zullen we de eerste resultaten aftoetsen met directieleden van retailorganisaties en tevens benchmarken met gelijkaardige bevragingen in het buitenland. Bedoeling is om al deze info uiteindelijk in een onderzoeksrapport te gieten, die we via de geijkte kanalen zullen publiceren.”


Wat aan retailleadership gaan jullie juist onderzoeken?

P.V.O.: “We onderzoeken leadership in al zijn vormen en maken tevens gebruik van deze vragenlijst om stiekem nog wat losse vragen af te vuren. In het onderzoek peilen we zowel naar feiten (zicht op de eigen onderneming) als naar percepties (zicht op de sector). In een eerste blok peilen we naar de herkomst en het opleidingsniveau van retailmanagers. We bevragen tegelijkertijd ook de manier van opleiden en het belang dat men daar aan toekent.

 

In een tweede blok gaan we dan weer na hoe de retailmanagers naar bepaalde problematieken kijken en in welke mate ze deze als relevant inschatten. Zo vragen we bijvoorbeeld of een hoog verzuim in hun opinie een negatieve impact heeft op het bedrijfsresultaat. Of we onderzoeken in welke mate de manager denkt dat zijn team kan bijdragen tot het resultaat.”


Jullie betrekken ook het C-level van de retailorganisaties, een bewuste keuze?

P.V.O.: “We richten ons hier vooral op de eerstelijnsmanagers, maar slaan inderdaad het C-level niet over. Tegenwoordig moet HR renderen, de investeringen die gemaakt worden moeten zichtbaar zijn en de kostenvreters moeten worden aangepakt. Dat zijn zaken die op het hoogste niveau bepaald worden, maar die een impact hebben op de werkvloer.

 

De sector werkt met steeds krappere marges en groeiende retailers moeten bovendien de kosten onder controle houden, ook die van het personeel. Het gaat bij HR dan ook werkelijk om ‘human capital’: investeringen in human resources moeten af te lezen zijn in het bedrijfsresultaat.”

 

Zullen de resultaten van het onderzoek beschikbaar worden gesteld voor de sector?

P.V.O.: “Absoluut, van zodra de resultaten verwerkt zijn zullen we deze samenvatten in een rapport. Een meer uitgebreide versie zal met de nodige expertise uitgeschreven worden in een paper, dewelke we dan zullen overlopen met onze retailklanten in een expertisegroep.

 

In een later stadium zal het ganse rapport gepubliceerd worden, onder andere via de internationale retailfederaties, zoals NRF White Papers. We doen dit bewust in fases omdat we onze eigen klanten uiteraard dat ietsje meer willen bieden. Al de vergaarde kennis zal tevens ook intern verder uitgewerkt worden binnen onze verschillende diensten, waaronder in de gerichte opleiding voor startende winkelmanagers die we sinds september aanbieden.”


Mogen we in de toekomst nog zo’n retailgerichte initiatieven verwachten?

P.V.O.: “Zeker en vast, 2013 zal een druk jaar worden op retailgebied. Zo plannen we volgend jaar een onderzoek gericht op de beheersing van personeelskosten en voorzien we nog een aantal publicaties omtrent de meest recente verloop- en verzuimcijfers in de sector.

 

Ook een Retail Leadership Council zal volgend jaar het levenslicht zien. Dit wordt een beperkt gezelschap van HR-beslissingsnemers, die we zullen voorzien van de laatste nieuwe trends en bewegingen en met wie we ook op regelmatige basis zullen samenzitten. Met deze groep plannen we overigens ook een aantal bedrijfsbezoeken, om samen op zoek te gaan naar ‘best practices’.”

 

 

Neem anoniem deel aan het onderzoek via de online vragenlijst. De bevraging loopt nog tot eind september.


Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN