RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sales Management Association (SMA) bereidt jubeljaar voor met nieuwe voorzitter

icon
In bleed19 april, 2012

De Belgische Sales Management Association (SMA) bestaat ondertussen al bijna 25 jaar. Hoe is de vereniging in die periode geëvolueerd?

P.V.S.: “Oorspronkelijk werd de vzw opgericht om in te spelen op de nood aan interactie tussen salesmanagers uit de foodsector. Maandelijks werd vergaderd met een veertigtal leden over themata gericht op de operationele functies van verkoopleiders, met daarnaast bedrijfsbezoeken en netwerkevenementen.

 

In de zomer van 2007 is met behulp van Thierry Coeman en de leden evenwel een turnaround uitgedacht. De doelgroep werd uitgebreid naar alle retailsegmenten, evenals naar de producentenzijde. De missie berustte vanaf nu op drie fundamentele pijlers: content management, knowledge management en intelligent networking. Vandaag, vijf jaar later, is de kaap van 150 leden overschreden met bedrijven uit alle sectoren, van KMO tot multinational, vertegenwoordigd door zowel hun algemene directie als hun verkoop- en marketingdirectie.”

 

Welke richting wenst u uit te gaan met SMA?

P.V.S. : “Ik moet zeggen dat ik bij SMA een heel gezonde organisatie heb aangetroffen. De vereniging heeft de crisis van de afgelopen paar jaar bijzonder goed doorstaan, er is nog geen impact te voelen van de recessie. Buiten is de crisis wel voelbaar natuurlijk. In die marktomstandigheden is het belang van uitwisseling volgens mij groter dan ooit.

 

Wat we op korte termijn zeker al willen en zullen doen, is de leden nog meer centraal stellen. Hun verwachtingen moeten het vertrekpunt zijn van de organisatie: wat willen zij echt van SMA? Om die verwachtingen en behoeftes precies te weten te komen, zou ik bijvoorbeeld graag een opiniepeiling doen.

 

Ook is natuurlijk de vijfentwintigste verjaardag van de organisatie een mijlpaal die we niet onopgemerkt mogen laten voorbijgaan. Het moet een betekenisvol moment voor SMA worden, dat bovendien een uitgelezen kans biedt om de visibiliteit van de vereniging verder te verhogen naar de buitenwereld toe.”

 

Hoe bent u in de organisatie terechtgekomen?

P.V.S.: “Persoonlijk ben ik pas vrij recent betrokken in de organisatie, maar ik kende wel heel wat leden, zowel uit mijn beroepservaring als door de privésfeer. Ze hebben mij met hun enthousiasme mede overtuigd om me kandidaat te stellen als voorzitter.

 

Voor mij is het een logische uitdaging, omdat ik al altijd behoorlijk actief ben geweest in het verenigingsleven. Zo zat ik gedurende jaren in de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) en de Belgian Direct Marketing Association (BDMA). Ook bij de Stichting Marketing ben ik nauw betrokken als master marketer in de strategische groep  van senior marketers.”

 

Professioneel kunt u zelf ook bogen op een lange carrière in de sales en marketing.

P.V.S.: “Ja, mijn ganse carrière lang ben ik tot nu toe actief geweest in de domeinen van sales en marketing. Mijn loopbaan ben ik in 1977 begonnen als product manager bij Henkel, waarna ik er de eerste verkoopmanager werd. Voordien bestond die functie nog niet op zichzelf. Na twee jaar in Düsseldorf te hebben gewerkt, ben ik naar België teruggekeerd als hoofd sales en marketing voor de verzorgings- en cosmeticaproducten van Henkel.

 

Later ben ik in 1993 commercieel directeur geworden van koekjesfabrikant De Beukelaer, toen nog een aparte divisie van LU. Op het moment dat beide afdelingen zijn samengevoegd, heb ik het domein van marketing voor mijn rekening genomen.
Van 1998 tot 2005 ben ik dan in de groep Vandemoortele actief geweest als commercieel directeur. Gezien de pijlsnelle groei van Alpro heb ik me daar de laatste jaren toegespitst op de sales en R&D van de sojaproducten. Het was ook in die periode dat ik in 1999 verkozen werd tot Marketeer van het Jaar.

 

Vervolgens ben ik nog marketingdirecteur geweest voor Sara Lee Foods Europe en voor Palm ben ik naar Polen getrokken om het bier er in de markt te zetten, tot de productie-eenheid aldaar werd verkocht aan SABMiller. Vandaag ben ik zelfstandig consultant met verschillende opdrachten in de sector. Dus ook mijn beroepservaring sluit goed aan bij de Sales Management Association en zijn leden.”

 

Waarom moet men tot slot lid worden van SMA?

P.V.S.: “Volgens mij hebben leden van SMA twee grote redenen om lid te zijn van de organisatie. Ten eerste is het een ideale manier om interactief kennis uit te wisselen. Je bent er onder gelijkgestemden, met dezelfde soorten ervaringen en gelijklopende bekommernissen. Het programma is dan ook zeer specifiek aangepast aan de behoeften van die doelgroep. Ten tweede biedt SMA een zeer goede netwerkopportuniteit, zoals we in het verleden al heel vaak hebben ervaren. Mensen voelen zich goed binnen de vereniging en vinden er de uitgelezen gelegenheden om te netwerken.

Kortom, wat SMA biedt is zowel academisch als praktisch, en daarbovenop ook nog eens een gelegenheid om aan zelfreflectie te doen. Want door de anderen te zien en te spreken, kun je jezelf toetsen en testen. Meestal weet men wel hoe hij het zelf doet, maar het is ook door te vergelijken dat je jezelf goed kunt evalueren. Men leert er dus niet enkel in één richting bij, men leert ook van elkaar.

Ten slotte natuurlijk is er volgend jaar nog het jubeljaar, waarvoor we onder meer in het begin van het jaar met een zéér sterk evenement zullen uitpakken. Meer kan ik daar helaas nog niet over zeggen.”

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN