Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.
Vertraging in Antwerpen
De opening van een Medi-Market in Gent stond al lang op het verlanglijstje van Verougstraete: “Al een jaar geleden besloten we te openen in verschillende Vlaamse steden. Ik ben erg verheugd dat het nu zover is, het heeft lang geduurd om het dossier helemaal in orde te brengen.”
Een nieuwe vestiging openen is voor Medi-Market niet evident, omdat het aantal toegestane apotheken strikt beperkt is in België: een nieuwe apotheek openen, kan quasi alleen door een bestaande apotheek over te nemen. “We moeten een goeie ligging bepalen, een geschikt pand vinden, een apotheek kunnen overnemen die we mogen verplaatsen en ook de nodige medewerkers vinden. In Antwerpen is onze vestiging nog niet kunnen opengaan, omdat de werken aan het gebouw vertraging hebben opgelopen. Dit zou normaal gezien onze eerste Vlaamse Medi-Market zijn geweest”, aldus Verougstraete.
Franstaligen meer vertrouwd met parafarmacie
Waarom de keten van apotheken en parafarmacies eerst in Wallonië van start is gegaan en nu pas de stap naar Vlaanderen zet, heeft volgens de Franstalige oprichter vooral met taal te maken. “Dat is vrij toevallig, vanuit mijn eigen taalachtergrond en verder ook een kwestie van opportuniteit.”
Al speelt ook wel mee dat men in Franstalig België meer vertrouwd is met het concept van een ‘parafarmacie’, een verkooppunt van gezondheids- en verzorgingsproducten die verkrijgbaar zijn zonder voorschrift. “Grote Franse merken, zoals Roche, hebben meer dan tien jaar geleden al succesvol zaken als dermacosmetica gelanceerd en zo de grenzen tussen farmaceutica en grootdistributie verzacht”, vertelt Yvan Verougstraete.
Toch krijgt Medi-Market nog veel tegenkantingen: zowel de Orde der Apothekers als de Apothekersbond spanden al rechtszaken aan tegen de keten, die de Orde der Apothekers als een “aanslag op het klassieke apotheekwezen” bestempelt.
“Zoals grootmoeders apotheek”
Nochtans is in elke apotheek een apotheker aanwezig, zoals door de wet voorgeschreven, en is er in de vestigingen een duidelijke, fysieke scheiding voorzien tussen de ruimtes met de medische en die met de commerciële producten. Verougstraete: “Mensen zeggen dat we heel commercieel zijn, maar eigenlijk zijn we heel conservatief. Er is een heel duidelijke scheiding tussen de twee delen en de apotheken zijn als de apotheken van onze grootouders, waar de apotheker heel veel tijd vrijmaakt voor de consument.”
“Uit marktstudies blijkt dat mensen twijfelen aan de bekwaamheid van apothekers die te veel bezig zijn met het verkopen van zonnecrèmes en dergelijke. Apothekers hebben vaak geen tijd meer om hun adviserende rol te spelen. Bij ons doen ze dat wel.”
Aanvallende prijsstelling
Waar het schoentje dan precies knelt voor de sectorgenoten? Wellicht speelt de aanvallende prijszetting van Medi-Market een rol. “We respecteren de vaste maximale prijs voor geneesmiddelen niet, die in België wordt gehanteerd door apotheken. Mensen denken dat er een verplichte prijs is voor geneesmiddelen. Dat is niet zo, er is alleen een maximumprijs en het kartel van apothekers heeft besloten deze altijd te gebruiken.”
Medi-Market maakt er dan ook zijn USP van om altijd onder die maximumprijs te gaan, ook voor niet-terugbetaalde producten. Zelfs in de parafarmacie werkt Medi-Market naar eigen zeggen met lagere prijzen. Hoe dat kan? “Er is voldoende marge. Wij hanteren lagere marges dan de concurrentie. Bovendien kopen we rechtstreeks aan bij de leveranciers – zonder tussenpersoon – en kopen we in grote hoeveelheden.”
De Decathlon van de (para)farmacie
De grootte van het aanbod is nog zo’n USP: een gemiddelde Medi-Market heeft 8.000 artikelen in zijn aanbod. Online, in de webshop van de keten, zijn er zelfs 30.000 artikelen te vinden. Het is overigens de reden waarom Verougstraete de keten geen discounter wil noemen. “Discounters hebben een beperkt, selectief aanbod, waarop ze prijsstunten. Bij ons is het juist omgekeerd: de prijzen zijn elke dag op alles in ons aanbod scherp.”
Als je Medi-Market dan toch met iets moet vergelijken, denkt Yvan Verougstraete eerder aan Decathlon. “We investeren ook veel in advies. We gaan voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding. In al onze vestigingen werken we met een volledig multidisciplinair team, waarvan de eerste functie advies geven is.” Of de Vlaming daar klaar voor is? Verougstraete ziet alvast geen reden waarom niet: “Het zal misschien iets langer duren vooraleer de consument ermee bekend raakt, maar we pakken het op dezelfde manier aan. Alleen qua merken en qua aanbod hebben we het concept wat aangepast.”
Zowel fysiek als online
De doelstelling is om tegen eind dit jaar nog zes extra verkooppunten te openen. Antwerpen is daar alvast één van, maar de oprichter vertelt liever nog niets over de andere vestigingen. “We krijgen altijd zoveel reacties, dat we voorzichtig zijn geworden om daarover uitspraken te doen.”
Toch blijven de fysieke vestigingen belangrijk. “Iets minder dan 10% van onze omzet realiseren we online. Dat gaat dan niet alleen om pure online klanten, maar ook om klanten die online reserveren en vervolgens afhalen in de winkel. Ook zijn er klanten die eerst in de winkel komen voor advies en daarna online nabestellen. De grootste rol blijft dus toch weggelegd voor de winkels.”