RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marijn van Roij: “In onze kernregio draait Zalando al break-even”

icon
In bleed14 mei, 2013

U bent marketing manager bij Zalando.nl geweest. Wat zijn de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse consumenten? Spreek je ze op een andere manier aan?

M.v.R.: “De verschillen tussen Nederland en België zijn moeilijk vast te stellen omdat België eigenlijk in twee markten verdeeld is. Je hebt de Vlaamse markt enerzijds en de Waalse markt anderzijds, en deze willen nog wel eens tegenstrijdig reageren. Dat maakt het een heel interessante, maar soms ook complexe markt.

 

Zo zijn de Walen iets gevoeliger voor koopjes en hebben ze veel gemeen met de Fransen, terwijl de Vlaamse consumenten meer op eenzelfde lijn zitten met de Nederlanders. Ze doen hun aankopen zeer weloverwogen.

 

Wel kunnen we zien dat de Belgische consumenten, in tegenstelling tot de Nederlandse, nog minder gewend zijn om online te shoppen, wat betekent dat we ons iets meer richten op het uitleggen van de specifieke voordelen van online winkelen.”

 

Is de Belgische klant conservatiever als het om mode en online winkelen gaat?

M.v.R.: “Eigenlijk bestaat er zeer veel interesse voor mode en online winkelen bij de Belgische consument. Vanwege de complexiteit van de markt (de taalbarrières en verschillen in cultuur) heeft e-commerce zich in België anders en later ontwikkeld dan in andere landen.

 

Desondanks zijn consumenten enthousiast en willen ze het online winkelen graag uitproberen. Dat is ook de reden waarom het e-fashionlandschap in het afgelopen jaar enorm gegroeid is. Wij zijn blij dat we daar een belangrijke rol in hebben kunnen spelen.

 

Wat betreft mode zien we geen grote verschillen in merken of stijlen. Ons assortiment is breed en dat wordt duidelijk gewaardeerd door onze Belgische klanten.”

 

Wat is de huidige marktpenetratie van Zalando in België?

M.v.R.: “Onze naamsbekendheid is met ongeveer 80% in beide delen van het land erg hoog. Dit is opmerkelijk, gezien het feit dat we de markt pas een jaar geleden hebben betreden.”

 

E-tailers als Zalando hebben het prijsargument in de sector gebracht. Klopt dit? En hoe belangrijk is prijs voor Zalando?

M.v.R.: “Het aanbieden van scherpe prijzen is natuurlijk ook een van onze doelstellingen. We zien onszelf echter niet als een prijsdiscounter, maar als een modebedrijf met sterke merken en een breed assortiment. Het is de gehele winkelervaring die telt bij Zalando: we streven ernaar om klanten te winnen via scherpe aanbiedingen en de beste service voor een mooie prijs.”

 

De steeds terugkerende vraag over Zalando: kan het winstgevend zijn? En is het gratis retourbeleid op lange termijn te beheren?

M.v.R.: “De gratis verzending is een van onze USP’s. Het is daarnaast goed geïntegreerd in ons zakenmodel: de manier waarop wij e-commerce zien, houdt onder meer in dat wij de verzendkosten voor onze klanten willen dragen.

 

Met betrekking tot de winstgevendheid; vorig jaar hebben we het break-even point bereikt in de DACH-regio, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en onze kernregio is. Het doel is om dit ook voor de andere gebieden op korte termijn te bereiken.”

 

Is er een toekomst voor offline retail?

M.v.R.: “Wij zijn van mening dat e-commerce een enorme trend zal worden, ook in België. Er zal echter zeker een vraag naar beide concepten blijven bestaan, zowel online als offline. De klant maakt zelf de keuze voor welke manier van winkelen hij of zij gaat, met de daarbij horende voordelen.”

 

Merken en producenten zijn steeds meer direct gericht op de consument, ook online. Is het einde van de multimerkenretailer in zicht?

M.v.R.: “We zijn ervan overtuigd dat de klant in veel gevallen behoefte heeft aan producten uit een diversiteit van productsegmenten. Direct aankopen bij één betreffend merk maakt dit moeilijker, omdat er altijd een kleiner aanbod beschikbaar zal zijn. Zalando beschikt over meer dan 120.000 producten van 1.200 merken. Dit stelt de klant in gelegenheid om op één plek het juiste aanbod te vinden dat aan alle behoeften kan voorzien.

 

Een familie die op zoek is naar een leuke tas voor de moeder, sneakers voor de kinderen en sportschoenen voor de vader kunnen dit allemaal bij ons vinden, terwijl ze bij brandshops drie verschillende aanbieders zouden moeten benaderen.”

 

Is multichannel een idee? Zou Zalando overwegen om offline winkels te beginnen en heeft het zin dat offline retailers webshops hebben?

M.v.R.: “Wij richten ons op online retailing. Dit levert ons enorm veel mogelijkheden op met betrekking tot productaanbod en diepte. We zijn hierdoor eveneens niet beperkt tot lokale openingstijden of vakanties en bieden onze klanten in landelijke gebieden een ruimere selectie dan ze lokaal zouden kunnen vinden.

 

Toch kan het natuurlijk zin hebben voor een offline retailer om ook een webwinkel te openen en hiermee hun marktpositie te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een boekenwinkel die via een online shop een veel breder, specifieker en dieper aanbod kan bieden.”

 

 

Schrijf u hier in voor het eerste Belgian Fashion Congress, met als sprekers o.a. Adu Advaney (mede-oprichter Mexx en manager Fashion Fund One), Richard Macey (Kipling) en Marijn van Roij (Zalando). Let op: de plaatsen zijn beperkt tot maximum 150 deelnemers.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN