Iedereen heeft het over de grote turnaround die Veritas de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.
M.P.:
“Zelf noem ik het liever geen turnaround, omdat dat de connotatie
oproept van sterke saneringen. Wel hebben we een coöperatie omgebouwd
tot een geïntegreerde retailorganisatie. En dat is natuurlijk een
ingrijpende klus.
Veritas is in 1892 ontstaan en
was tot eind 2001 gebaseerd op het business model van een coöperatie,
een samenwerkingsverband van zelfstandigen die onder eenzelfde naam
opereerde. Vanaf het eind van de jaren ‘80 begon er echter slijt op die
machine te komen. Het was de periode dat de Berlijnse muur viel, dat de
internationale textielretailketens hun opgang maakten en de
globalisering een feit werd. Kortom, het was de tijd van een aantal
maatschappelijke veranderingen waar Veritas niet tegen opgewassen bleek
met de bestaande structuur.
We hebben daarom de
organisatie veranderd naar een normale kapitaalstructuur. Dat bracht
heel wat met zich mee, omdat in een coöperatie het geheel de optelsom
van de onderdelen is. In tegenstelling tot dat ‘bottom-up’-model, heeft
een retailketen echter een centraal concept dat homogeen naar beneden
toe wordt geïmplementeerd.
Tot 2004 hebben we
daarom een zeer sterk intern systeem opgebouwd. Ook hebben we de hele
businessvisie vertaald naar dat nieuwe raamwerk. In wezen doen we nog
altijd hetzelfde als in 1892, maar dan in een 21e-eeuws kader.”
Daarna is een flinke expansiegolf begonnen. Een golf die nog niet ten einde is?
M.P.:
“Vervolgens zijn we inderdaad aan het winkelnetwerk beginnen bouwen. De
omzet in 2001 bedroeg ongeveer 35 miljoen euro, vandaag is dat bijna
100 miljoen. Ook hebben we op dit moment al 99 winkels! Jammer genoeg is
de kaap van de 100 nog net niet bereikt, maar zo hebben we alvast iets
om in 2012 naar uit te kijken natuurlijk.
Al is
daarmee zeker nog niet het plafond bereikt: in België en Luxemburg gaan
we sowieso verder expanderen. Recent hebben we een studie laten
uitvoeren waaruit bleek dat de BeLux gerust circa 150 winkels aankan.
Het gestadige groeitempo van 10 winkels per jaar willen we dus graag
aanhouden.
Niet alleen offline overigens: we
willen ook een online poot uitbouwen. Nu zijn we daar achter de schermen
mee bezig, zodat we halverwege 2013 zeer actief online kunnen
meespelen. Dat is het streefdoel. Het online kanaal bestaat immers
altijd uit twee delen: behalve voor verkoop is het ook onmisbaar voor
marketing en communicatie. Als we een performante communicatie willen,
moeten we onze visie ook daar uitdragen. Geen enkele retailer kan er nog
onderuit: als je offline verkoopt, moet je ook online actief zijn.”
Het internet is dus ook voor Veritas een belangrijke evolutie in de retail?
M.P.:
“Wie zich nog baseert op vierkante meters en die probeert vol te
stouwen met koopwaar, mag het vergeten. Offline retail blijft bestaan
als ze gedreven is door experience en beleving. Online kan men heel wat
doen beleven, maar het echte genot is toch nog steeds fysiek. Het doel
is dan echter niet meer je productassortiment in de winkels aan de klant
te slijten, wel een beleving en een verhaal te bieden dat tot aankoop
leidt.
De belangrijke uitdaging is bovendien
niet alleen performant te worden online, de uitdaging is ook
synergetisch performant te zijn overheen de verschillende kanalen. De
‘cross-channel’-integratie is cruciaal.”
Welke andere retailtrends ziet u opgang maken?
M.P.:
“Er zijn zoveel trends! Er heeft al een enorme evolutie plaatsgevonden
in de afgelopen tien jaar (we hebben een enorm ingrijpend decennium
achter de rug), maar ik ben ervan overtuigd dat de komende tien jaar nog
veel meer veranderingen en uitdagingen met zich mee zal brengen.
De
vorige tien jaar stonden in het teken van globalisering, uniformisering
en een sterke daling van de ‘zelfstandige winkelier’. De komende jaren
zullen sterk gedreven worden door het onlineverhaal. Offline
moet zijn positie opnieuw zoeken. De centrale vraag wordt: ‘Hoe kan ik
in een wereld van online offline inpassen?’ Tot nu toe was het nog
omgekeerd.
Geloof me, daar staan ons nog
gigantische avonturen te wachten. En het zal met vallen en opstaan gaan,
want niemand heeft hierover de waarheid in pacht. Het is werkelijk een
strijd van ‘survival of the fittest’.
Een
volgende trend, en daar kan Veritas zeer sterk op inspelen, is de
beperking van de meedogenloze platwals van de globalisering. De
consument gaat weer op zoek naar een persoonlijke stijl. De retailketens
zijn als een tsunami op de consument afgekomen, en daar komt men nu wat
van terug. Mode gaat tenslotte over jezelf! De
invloed van het internet speelt overigens ook hier mee: het heeft de
macht bij de consument gelegd. En de consument is per saldo nog altijd
een individu.
Op korte termijn ben ik wel
bezorgd over de impact van de financiële perikelen op de consumptie. Tot
nu toe is de consument gespaard gebleven, maar in 2012 zullen we met
z’n allen moeten afgeven. De welvaart van de voorbije tien jaar was
volledig fake, het was een virtuele welvaart. In die zin wordt 2012 dus
een zeer belangrijk jaar.”
Waarom verdient Veritas het om Retailer van het Jaar te worden?
M.P.:
“Trouw aan de ondernemingscultuur en het DNA van Veritas zijn we
uiteraard zeer fier dat we genomineerd zijn, maar we zijn geen
podiummanagers. We bestaan al 120 jaar en als ik eerlijk ben (ook
tegenover mezelf), moet ik erkennen dat we een enorm traject hebben
afgelegd.
Het vergt moed om je waarden en
normen tot in de kern in vraag te stellen. Het is zwaar om een
veranderingsproces door te voeren tot in het diepst van jezelf: van een
familiebedrijf tot een marktgericht bedrijf, van een groep individuele
ondernemers tot een retailorganisatie.
Ik
vergelijk het met iemand die aan de kust gaat wandelen in een hevige
storm, maar zijn kraag zo hoog mogelijk rechtzet en doorgaat. Ook staat
men er misschien niet altijd bij stil, maar als je al 120 jaar bestaat,
betekent dat dat je al handel gedaan hebt in elke tijdsgeest. Daarom
hoop ik dat een bedrijf kan worden gelauwerd voor grootse prestaties,
zonder per se groot te hoeven zijn.”
Normal
0
21
false
false
false
NL-BE
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
Verdient Veritas de
‘Retailer van het Jaar’-award? Bekijk ook de andere twee kandidaten, en breng
donderdag 1 december uw stem uit op RetailDetail Night.
{youtubejw}q75P2oZEMIA{/youtubejw}