Winkels laten publiek kennismaken
Na het succes van haar pop-upwinkels LN|Knits tijdens het winterseizoen 2013/2014, maakt Ellen Kegels overigens ook al plannen om het komende winterseizoen eerst zes maanden een verkooppunt met gebreide sjaals, mutsen en truien in Antwerpen te openen en vervolgens de Paasvakantie mee te pikken in Knokke.
De eigen winkels van Ellen Kegels zijn bedoeld om het publiek kennis te laten maken met het aanbod van LN|Beanies en LN|Andes. Onder LN|Andes biedt Kegels gehaakte en gebreide sjaals en grotere producten aan die in Peru door jonge moeders en oudere vrouwen van alpaca-wol worden gemaakt. Het gaat vaak om lichtere stukken die uitgevoerd worden in een fijne stof. LN|Beanies is dan weer de merknaam voor mutsen en sjaals uit een zwaardere wol, die deels ook in Vlaanderen worden gemaakt door een aantal omaatjes.
De producten worden zowel online verkocht als aangeboden via multimerkenboetieks. Sinds een tweetal jaar wordt dit gecombineerd met winkels onder het eigen logo.
Tijdelijke winkels worden herhaald
De tijdelijke winkels waren vorig jaar een groot succes, zegt Ellen Kegels. “We hadden de intentie om de pop-up in de Volkstraat in Antwerpen open te houden met de eindejaarsdagen in november en december, maar door de sterke verkoop hebben we dat verlengd tot eind januari. Vanaf februari was het dan te warm voor onze collectie. Daarna hebben we in de weekends tijdens de Paasvakantie en de verlengde weekends een winkel geopend in Knokke.”
“Het initiatief in Antwerpen willen we herhalen. We denken eraan om deze keer zes maanden open te zijn, zeg maar vanaf eind september-begin oktober tot eind februari of eind maart. Daarna nemen we een rustpauze en gaan we weer naar Knokke. Je hebt er immers een grote dichtheid in het winkelgebeuren. We spreken er zowel ons bestaand cliënteel aan, als mensen die ons nog niet kennen.”
Nog geen permanente shops
Eind vorig jaar speelde Kegels nog met het idee van een permanente opening, maar dat blijft voorlopig een plan de langere termijn. “We hebben weliswaar een zomeraanbod, maar het moet ook economisch te verantwoorden zijn om een winkel open te houden, want de marges op handwerk zijn niet zo groot. Bovendien willen we de zomer gebruiken om ons voor te bereiden op de wintercollectie.”
Naast de permanente winkel is ook het idee om een verkooppunt te openen in Gent op de langere baan geschoven: “Brussel zou wel een mooie locatie kunnen zijn.”
Doordachte waarden achter LN|Beanies
Kegels brengt het verhaal achter LN|Beanies en LN|Andes op het tweede Belgian Fashion Congres van RetailDetail, dat op 12 juni plaatsvindt en waarop ook de ‘Belgian Fashion Personality of the Year’-award zal worden uitgereikt.
Ze zal er uitleggen hoe het waardenpatroon van haar merken is opgebouwd. “Want dat is niet zomaar in het luchtledige. Er zit een degelijk verhaal achter. We werken volgens vier pijlers: ecologisch verantwoord, volledig handmatige productie, uitsluitend met natuurlijke grondstoffen en een excellente klantentenservice”, aldus Kegels.