Dick Boer van Ahold, verantwoordelijk voor de expansiestrategie zei in een interview met het weekblad Elsevier:
“De expansie van Albert Heijn naar België hoeft logistiek geen probleem te zijn.
Onze vrachtwagens rijden via België naar Zeeuws-Vlaanderen. Die kunnen onderweg ook stoppen. Met de merken die we hebben, kunnen we in Nederland niet zo heel hard meer groeien. Het is simpel: we moeten onze grenzen verleggen. We hebben een sterk bedrijfsmodel met goede winkels en efficiënte systemen. Dat kun je ook naar het buitenland brengen. Waarom zou het voor Albert Heijn bij de grens met België ophouden? Er doen al zoveel Belgen bij ons boodschappen. Het grenzeloos denken binnen Ahold heeft niet alleen betrekking op mogelijke buitenlandse expansie. Sowieso willen we binnen Ahold af van het idee dat onze markten begrensd zijn. We concurreren niet alleen met supermarkten. Consumenten kopen net zo makkelijk een pak sap bij de Hema of bij La Place. We hebben een markt gedefinieerd van dagelijkse consumentenbehoeften. Dat is voeding, en ook pannen, servies en dergelijke. Die markt is in Nederland 70 miljard euro groot. Daarvan hebben we met onze merken nu 15 procent in handen. Stel dat je dat aandeel groter kan maken. Alleen al dat je dat uitspreekt, maakt dat mensen hier anders gaan denken’,
Slecht nieuws voor Delhaize en Colruyt
Professor Gino van Ossel stelt in het Nederlandse Financieel Dagblad dat de komst van Albert Heijn naar België slecht nieuws is voor de Belgen. Van Ossel verwacht dat AH zich zal profileren als prijsvechter waardoor concurrenten Colruyt en Delhaize in het nauw zullen worden gedreven. Vooral Colruyt zou klappen kunnen oplopen doordat die zich momenteel profileert als de goedkoopste en daardoor zal meegaan met een eventuele prijzenoorlog. De consument zal hiervan de dupe worden doordat het gemaakte verlies van AH op deze goedkope producten wordt gecompenseerd door andere producten duurder te maken wat ook aan de hand is in Nederland.
Een andere factor wat volgens specialisten een rol kan gaan spelen is het verschil in assortiment tussen de Belgische en de Nederlandse supermarkten. Er is volgens professor Van Ossel geen of weinig synergie, kleinere bierflesjes en andere smakenbv.,waardoor hij verwacht dat Albert Heijn hier fouten zal gaan maken.
De analisten van Rabo Securities zien wel kansen voor Albert Heijn in België, maar gaan ervan uit dat Ahold eerst voorzichtig de markt zal aftasten door middel van het opzetten van enkele testwinkels. Volgens de analisten zou een grote overname teveel uitvoering- en integratieproblemen opleveren. Het overnemen van winkels zonder personeel zou volgens analisten de beste optie zijn.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat Ahold in verband wordt gebracht met België. Regelmatig doen speculaties de ronde dat Ahold een samengaan met het Belgische Delhaize zou appreciëren, maar dat idee sprong telkens af op cultuurverschillen.
En wat denkt Chris Opdebeeck van Marketing Map, dé retailspecialist van de voeding over deze speculaties ? Retaildetail sprak met hem .
RD: Denkt u dat een overname van Carrefour door Albert Heijn tot de mogelijkheden behoort?
CO: Ik geloof op dit moment niet in een volledige overname van Carrefour. Dat er voedingketens zijn die er stukken willen uithalen , ja , daar kan ik mij in vinden; zoals recent bv. de Groep Mestdagh, die 16 supermarkten en 3 hypermarkten wil overnemen. In het witte vlekkenplan van Delhaize of Colruyt zullen ongetwijfeld nog zones zijn , waar ze niet zitten , en Carrefour wel. Daar zie ik wel iets in !
RD: Maar van een totale overname is geen sprake volgens u, waarom niet ?
CO: Wie gaat dit kopen ? Het vastgoedpatrimonium zit bij Redevco ! Dit zijn onderhandelingen waar moeilijk aan te beginnen zal zijn , laat staan eindigen. Het sociaal passief zie ik daarbovenop als tweede en grootste obstakel en daardoor acht ik een totale overname quasi ondenkbaar.
RD: Wat denkt u dat er dan wel zal gebeuren ?
CO: Dat het Albert Heijn menens is en dat ze inderdaad van plan zijn om supermarkten te openen in Vlaanderen en eventueel Brussel !
RD: Waaruit leidt u dit af ?
CO: Ik ben een aantal zaken gaan bekijken en heb met mensen gesproken bij Albert Heijn die goed weten hoe de zaak in mekaar zit. Zij vertelden mij dat Dick Boer zich concentreert op de Amerikaanse Markt , maar dat zijn rechterhand Harry Knoppert de leiding heeft over de task force die België bestudeert . Deze groep zou inmiddels vrij omvangrijk zijn.
Een volledige interview met Chris Opdebeeck , Professor Van Ossel vindt u integraal als case van de week op RetaillDetail.