“Onze maatschappij evolueert: de consument is steeds beter geïnformeerd en hierdoor veel kritischer. Een fenomeen dat door de technologische evoluties nog versterkt wordt. Merken en winkels worden beoordeeld, en dit oordeel wordt ogenblikkelijk gedeeld met het sociale netwerk. Fouten maken is met andere woorden bijzonder nefast,” aldus Lisa Van den Bossche, Junior ECR & Marketing Manager GS1 Belgilux.
Jan Somers, CEO GS1 Belgium & Luxembourg beaamt volmondig: “Sommige bedrijven zouden deze evolutie willen tegenhouden. Ze doen me denken aan het oude koppel dat 11 jaar geleden aan de kassa stond en geen wisselgeld in euro wou aanvaarden onder het mom van ‘wij doen niet mee met de euro’.
In het VK speelt Tesco bijvoorbeeld net op deze ontwikkeling in door gratis WiFi aan te bieden aan hun klanten tijdens het shoppen. Ze lijken te zeggen: ‘Scan onze producten, vergelijk onze prijzen maar met de concurrentie en indien je (on)tevreden bent, deel dit dan gerust met je sociale netwerk.’ Dat is totale transparantie.”
Hoe wil GS1 bedrijven helpen in dat veranderende consumptielandschap?
Jan Somers: “GS1 Belgium & Luxembourg is lid van de wereldwijde GS1-organisatie (voorheen EAN) die de GS1-standaarden voor automatische identificatie (barcodes en RFID) ontwikkelt. We zorgen ook voor elektronische uitwisseling van standaardberichten en de gegevenssynchronisatie via een elektronische catalogus.
Typische toepassingen van de GS1-standaarden zijn productscanning aan de kassa, het traceren van voedingsmiddelen, radiofrequentie-identificatie in de logistiek, het linken van elektronische berichten, authenticatie van geneesmiddelen en ECR-samenwerkingsconcepten tussen fabrikanten en distributeurs.”
Wat is het nut van die standaarden?
Jan Somers: “Het nut van standaarden laat zich best uitleggen door te zien wat er gebeurt bij de afwezigheid ervan: inefficiënties, onverenigbare processen en hoge kosten om elke klant op zijn specifieke wenken te bedienen. Standaarden vormen de basis voor correcte en verstaanbare uitwisselingen tussen bedrijven, wat helpt om de kosten te drukken voor bedrijven én de consument.
Naast standaarden biedt GS1 oplossingen aan die zowel bedrijf als consument (of patiënt) een meerwaarde bieden. Sinds 2007 is GS1 Belgium & Luxembourg bovendien gefusioneerd met ECR Belgium.”
Hoe komen deze standaarden en oplossingen tot stand?
Lisa Van den Bossche: “ECR staat voor ‘Efficient Consumer Response’. De missie is niet meer en niet minder dan het helpen van bedrijven om beter samen te werken, om de consument beter, sneller en tegen een lagere kost te bedienen. ECR doet dit met een pakket van innoverende concepten en richtlijnen en maakt hierbij gebruik van de GS1-standaarden en ondersteunende diensten en projecten. Prioritair is dat bedrijven meerwaarde halen uit samenwerking in de keten.
GS1 levert op zijn beurt het platform voor standaardontwikkeling en overleg tussen fabrikanten en distributeurs, hospitalen, transporteurs, douanes, software ontwikkelaars, autoriteiten, etc. Overleg is hier het sleutelwoord.”
Samen willen GS1 en ECR dus ook ketenoverleg bevorderen.
Jan Somers: “Om de uitdagingen van de nieuwe consumptiemaatschappij te doorstaan heb je naast betrouwbare data (GS1 heeft van datakwaliteit haar prioriteit nummer 1 gemaakt!) ook een goede samenwerking met je handelspartners nodig. Het gaat immers over het aanbieden van het juiste product, op de juiste plaats, met de juiste presentatie, aan de juiste prijs en ondersteund door de juiste promotie.
Dat mag simpel lijken, het is het niet. Hoeveel mensen krijgen bijvoorbeeld kortingsbonnen voor producten die helemaal niet in hun aankoopprofiel passen en die hen dus eerder irriteren dan overtuigen? Plaats daar de hoeveelheid data tegenover die wordt verzameld via getrouwheidskaarten!”
Welke rol kan Category Management daarbij spelen?
Luc Desmedt, Managing Director LD & Co: “Category Management is een functie die 20 jaar geleden op weinig of geen businesskaartjes prijkte. Dankzij de ECR Europe Blue Books rond category management, ontwikkeld in samenwerking met internationale topbedrijven, kwam daar verandering in.
Vandaag wordt in de meeste bedrijven op één of andere manier aan categoriemanagement gedaan, maar vaak verschilt de concrete naamgeving van bedrijf tot bedrijf: category management, trade marketing, shopper marketing, customer development, enz. De essentie zou echter steeds dezelfde vraag moeten zijn: hoe kunnen we als fabrikant en retailer samenwerken om op de winkelvloer het verschil te maken, rekening houdend met de belangen van fabrikant, retailer en shopper?
En gezien het toenemend professionalisme van zowel fabrikanten als retailers, alsook de reeds vermelde consumententrends, is de nood aan doeltreffend category management actueler dan ooit. Dit vraagt om de juiste aanpak. Maar vooral om mensen met de juiste kennis en vaardigheden.”
Wat kunnen deelnemers van de opleiding verwachten?
Lisa Van den Bossche: “Speciaal voor aanstormend category managementtalent, organiseert GS1 Belgilux op 20 september 2011 voor de derde maal de opleiding “Category Management voor beginners”. De opleiding wordt gekenmerkt door een pragmatische aanpak, bestaande uit een combinatie van interactieve presentaties en praktische workshops. Wij streven hierbij als VZW naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding.
De opleiding wordt gegeven door Luc Desmedt, managing director van LD&Co. Hij werkte voordien 15 jaar bij P&G in verschillende marketing & sales functies en bij Retail Insights.”
Klik hier voor het programma en de online registratie