Digitalisering en DIY
Van alle retailsectoren en alle ingrijpende veranderingen die die de laatste jaren doorstaan hebben, moet de reissector wel degene zijn die het meest van allemaal op zijn kop is gezet. Het was de allereerste branche die de digitalisering aan de lijve moest ondervinden en meteen ook de sector waar die zich tot nu toe het hardst heeft doorgezet. Waar consumenten vandaag nog twee keer nadenken vooraleer ze schoenen online bestellen, aarzelt niemand nog om vluchten op het net te boeken of zelfs hele vakanties met een muisklik vast te leggen.
Ondertussen wordt de reisagent of touroperator ook meer en meer aan de kant gezet door de reiziger zelf, die op eigen houtje zijn reis ineen knutselt. Hij vindt daartoe immers hulp bij overvloed op talloze platformsites waar gebruikers hun verblijven beoordelen, bij de (ook nog eens low-cost) vliegmaatschappijen of andere transportverleners zelf en uiteraard op al dan niet gespecialiseerde sociale netwerken.
Sterke nood aan inzichten
Om de reisbranche te helpen die uitdagingen aan te gaan, introduceert GfK zijn Travel Insights nu ook in ons land. “Want in een zodanig competitieve omgeving is er een sterke nood aan meer inzichten, zowel in het boekgedrag van de consument als in de dynamiek tussen de verschillende distributiekanalen in de reissector”, observeert GfK Director Home & Lifestyle Filip Van Dyck.
De eerste editie van de Belgische Travel Insights is voorzien voor het jaareinde. “Op dit moment is GfK volop bezig met het verzamelen van de gegevens alle stakeholders in de branche, gaande van reservatiegegevens van de reisagenten over directe verkopen van touroperators tot data van de luchtvaartmaatschappijen”, aldus nog Filip Van Dyck, die ook oproept met hem contact op te nemen voor informatie of vragen over de GfK Travel Insights.