Doe-het-zelfbeurs al voor ‘doe-het-zelf’ bestond
Van een jaarlijkse bijeenkomst van een achttal complementaire bedrijven in de doe-het-zelfbranche in een hotel in Sint-Niklaas, wist Yvon Vanden Abeele als toenmalig directeur van Kortrijk Xpo deze collectieve opendeurdagen te ontwikkelen tot een internationaal bekende vakbeurs van drie dagen, 5.000 bezoekers en gemiddeld 150 exposanten.
“Ook de dagelijkse gratis lunch op de middag dateert van het prille begin en is ondertussen een heuse traditie geworden”, blikt Yvon Vanden Abeele – inmiddels topman van het organiserende DIY Partners – tevreden terug. “Het was in die periode (begin de jaren ’80) dat de term doe-het-zelf tot stand kwam, wat voor het eerst de sector met haar acht productgroepen definieerde en dus ook de opportuniteit creëerde. Deelnemers zeggen het zelf: de beurs heeft mee de markt bepaald en doen groeien.”
Zorgvuldig bewaakt concept
De sleutel van het succes is volgens Pieter Desmet, Sr. Exhibition Manager bij Kortrijk Xpo, nog steeds de strenge strategische afbakening van de beurs: DIY & Homing spitst zich heel bewust toe op de retailzijde van de doe-het-zelf, laat geen consumenten toe en is exclusief op de Belgische markt. “Bij ons komt niemand binnen die niet tot de doelgroep behoort. Dat is niet gemakkelijk om te handhaven, maar het is wel altijd onze sterkte geweest,” bevestigt Vanden Abeele.
In 2000 nam de organisatie ook concurrent Omnimat in Flanders Expo over, wat een nieuwe boost gaf, aangezien op dat moment de doe-het-zelfmarkt ook zelf volop begon te verbreden. Decoratie- en tuinzaken, hout- en ijzerwarenzaken begonnen immers een steeds belangrijkere rol te spelen in de branche. “Algauw bezette de beurs zo het quasi hele gebouw, met zo’n netto 14.000 m² en 210 exposanten.”
Aanpassen aan een nieuw retaillandschap
Vandaag dient zich weer een nieuwe situatie aan, maar een daarom niet minder interessante. “De markt is veranderd. In België tekende de doe-het-zelfmarkt tot nu toe jaarlijkse groeicijfers van 4 à 6%, dat is nu voor het eerst anders,” ziet Yvon Vanden Abeele.
Door de consolidatie op de markt zijn de vakbeurzen in de buurlanden bovendien één voor één verdwenen. In België konden de zelfstandige winkeliers weliswaar nog langer greep houden, maar ook hier keert onderhand het tij: zeer lang hadden de zelfstandigen 60% van het marktaandeel in handen, vandaag hebben de ketens – naargelang de schatting – al bijna 75% van de markt in handen.
Heeft een vakbeurs als DIY & Homing in België dan nog wel zin? “Het blijft cruciaal – zelfs meer dan ooit – om te weten wat er leeft op de markt. Naast de aankoopverantwoordelijken en zaakvoerders hebben wij onze doelgroep bovendien uitgebreid naar bijvoorbeeld de rayon- en categorieverantwoordelijken, zodat ook zij de kans krijgen om te zien wat er leeft.”
Ten slotte heeft DIY & Homing op vraag van Febin de data van beurs verschoven van het voorjaar naar eind september, zodat tijdiger geanticipeerd kan worden op het volgende voorjaarsseizoen. Verder is de beurs voortaan tweejaarlijks, alternerend met de Green Expo in Flanders Expo Gent.
Innovaties op de beursvloer
Pieter Desmet: “Traditioneel hebben wij veel A-merken die jaarlijks op de beurs exposeren. Maar dat wordt altijd aangevuld met veel nieuwe leveranciers, en dat is ook het voordeel dat wij hebben op bijvoorbeeld de huisbeurzen van de ketens zelf. Daar zien de mensen hun eigen leveranciers; willen ze nieuwe zaken zien, dan moeten ze naar hier komen. Zo hebben we bijvoorbeeld een Frans paviljoen van meer dan tien bedrijven.”
Het aantal bezoekersregistraties ligt dit jaar nu dan ook al hoger dan voor de vorige editie, met onder de inschrijvers zowel alle ketens als de grote zelfstandige doe-het-zelfzaken. Wat het aantal exposanten betreft, rekent Pieter Desmet dit jaar op een 140-tal bedrijven.
“DIY & Homing toont nog altijd het grootste aanbod in de sector. Of zoals Christiane Belsack van houthandel en doe-het-zelfzaak Belsack het zei: ‘Iedereen die oprecht met het beroep begaan is, moet hier gewoon aanwezig zijn.’ De tijd dat retail enkel bestond uit producten inkopen, wachten op je klant en dan verkopen, is lang voorbij”, observeert Yvon Vanden Abeele.
Pieter Desmet herinnert zich zo dat een achttal jaar geleden één van exposanten het toen nog onbekende schoenenmerk Crocs via de vakbeurs introduceerde op de doe-het-zelfmarkt. “Bijna niemand had er al van gehoord, maar vlak nadien is de rage losgebarsten. Wie er toen bij was en al had ingekocht, had een ongelooflijke voorsprong op de concurrentie.”
Ontbijtseminaries met Erik Haegeman en Kees van Opdorp
Een grote publiekstrekker zijn ook de ontbijtseminaries die al jaren plaatsvinden op maandag en dinsdag voor de opening van de beurs. Dit jaar brengt DIY & Homing zo het wellicht eerste publieke optreden van Erik Haegeman, de veelbesproken nieuwe CEO van Brico, sinds zijn overstap naar de keten. Op dinsdag is er vanwege producentenzijde Kees van Opdorp van Gardena, die het zal hebben over hoe je om moet gaan met het onderscheid tussen professionele klanten en eindconsumenten.
Op de beurs zelf is de Stars-in-the-Box-wedstrijd en -stand een publiekstrekker. Voor deze noviteitenwedstrijd sturen de exposanten hun nieuwigheden in, die enerzijds worden beoordeeld door een vakjury (met Brico, Gamma, Hubo en twee zelfstandigen) en anderzijds door de bezoekers van de beurs. De laureaten worden vervolgens bekendgemaakt op de netwerkhappening van Comeos op maandagavond, die onderhand zelf ook een vaste waarde op de beurs is.
Netwerken is immers één van de sterktes van de beurs. “Onze beurs is één van de weinige gelegenheden waarop de sector nog face-to-face met elkaar in contact komt, en je ziet dat men daar wel behoefte aan heeft. Zeker in een gespannen klimaat met soms toch ook gespannen relaties, is het belangrijk die rol te blijven vervullen”, besluit Pieter Desmet.
DIY & Homing op vindt op 29-30 september en 1 oktober plaats in Kortrijk Xpo. Voor meer informatie zie www.diy-homing.be.