Retail Detail praatte met Ronald Boeckx,
COO van e5 mode, over de marktpositie en de toekomstplannen van de modeketen.
RD : Hoe zou je, 30 jaar na de opstart, de strategie van e5 mode samenvatten?
Ronald Boeckx: De collecties van e5 mode
richten zich nog steeds in de eerste plaats tot een publiek dat niet te lijden
heeft onder de dictatuur van maatje 36 of 38 en dat bewust niet het slachtoffer
wil zijn van de razende snelheid waarmee modetrends mekaar vandaag opvolgen. De
collecties zijn stijlvol en
comfortabel met een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Een politiek die
onze Europese president zou omschrijven als ‘rustige vastheid’.
RD: Merk je fundamentele verschillen tussen
de e5 mode-klant uit de jaren ‘80 en
jullie klanten vandaag?
Ronald Boeckx: Op 30 jaar tijd hebben we
een enorme klantendatabank uitgebouwd die ons erg kostbare informatie oplevert.
Wat onder meer opvalt, is dat onze klanten – vooral 35plussers – vandaag erg
actief zijn op het net. We hebben daarop ingespeeld door een krachtige e5 mode webwinkelmodule te ontwikkelen.
Een webshop die je gerust mag omschrijven als de 73ste winkel van e5
mode. De klant kan zijn
kledingstukken online bestellen. Voor de thuislevering wordt slechts 3.95 euro
aangerekend en iets wat niet bevalt kan in steeds in een van de 72 winkelpunten
omgeruild worden. En dat is een serieuze troef in vergelijking met het
klassieke postorderbedrijf waar omruiling toch een stuk complexer is.
RD: Wie mode zegt, zegt creativiteit. Hoe rijmt e5 mode creativiteit
met de degelijkheid van zijn collecties?
Ronald Boeckx: Degelijkheid en creativiteit
zijn zeker geen tegengestelden. De Liberty Island collectie die we samen met de
modespecialisten van Libelle/Femmes d’Aujourd’hui ontwikkelden, is hiervan een schitterend voorbeeld. De
profielen van hun lezers van en onze klanten stemmen perfect overeen. Daarom heeft
het e5 mode-team samen met de creatieven van Libelle/Femmes d’Aujourd’hui 19
referenties ontworpen en onder het label Liberty Island ook effectief op de
markt gebracht. Een comarketing project tussen een modeketen en een uitgever
dat meteen een schot in de roos was. We hebben nu al beslist om de productie
van de collectie voor het voorjaar te verviervoudigen! Goed nieuws voor e5
mode, maar ook voor Libelle/Femmes d’Aujourd’hui; zij ontvangen royalty’s per
geproduceerd collectiestuk. Een succesverhaal dat ons stimuleert om de webshop
op korte termijn te verrijken met andere eigen e5 mode referenties.