RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefours Lavinay: “On- en offline, groot en klein: allemaal complementair”

icon
In bleed5 juni, 2012

De hamvraag van het eerste retailplatform is of het einde van de ‘traditionele’ winkel is aangebroken. David Kestermans (Carrefour) en Augustin Wigny (CEO van privéverkoper Cameleon) zullen daar op 12 juni elk hun heel eigen antwoord op formuleren. Gérard Lavinay, country manager voor Carrefour België, deelt reeds nu zijn visie.

 

De centrale vraag van het eerste Vlerick Retail Platform luidt of het einde van de winkel nabij is. Wat denkt u daarover?

vleerickretailplatformG.L.: “Dan zouden we ons niet meer bezighouden met het transformeren van winkels, hé. Het klopt dat de onlineverkoop snel groeit, wat niet meer dan logisch is, aangezien we in België toch een zekere achterstand hadden op dat gebied.

 

Het internet is een belangrijk nieuw – en blijvend – kanaal, dat is een onbetwistbare realiteit. Als kanaal is online eigenlijk zeer complementair aan offline. Hoewel de twee werelden tot nu toe vrij gescheiden waren, is de toekomst aan zij die online en offline vermengen. Beide moeten een manier vinden om samen te leven. Veel ‘pure players’ van de eerste dag openen nu bijvoorbeeld winkels. Klanten bestellen online, maar gaan afhalen in het winkelpunt.”

 

Hoe ziet Carrefour zich in dat crosschannellandschap?

G.L.: “Zelf zijn wij sinds een tweetal jaar actief op het internet met ons voedingsassortiment, net zoals onze concurrenten. Hoewel het groeit, blijft het wel een kleine markt die weinig lucratief is. Dat is voor iedereen zo, maar dat neemt niet weg dat het een noodzakelijke dienstverlening is geworden.

 

Binnenkort zullen we online ook non-food aanbieden, in samenwerking met de Britse elektronicaretailer Dixons, die in heel wat Europese landen bekend is van het e-tailbedrijf Pixmania. We zijn de samenwerking een paar jaar geleden gestart in Frankrijk en zullen deze weldra ook uitbreiden naar België. In het begin zullen we dat doen als ‘pure player’, maar uiteindelijk is het onze bedoeling om ook hierin echt crosschannel te gaan.”

 

Een aantal van de traditionele formats – zeker de hypermarkten – zijn echter al meermaals doodverklaard.

G.L.: “Iedereen heeft het inderdaad over de terugval van de hypermarkten. Dat is echter helemaal natuurlijk: de hypermarkten zijn door hun omvang en kostenplaatje geen formaten die je snel even aanpast of waarvan er vaak nieuwe openen. Nochtans moet dat, want het is een feit dat het crisis is én dat de consument is veranderd.

 

Er is een revival van de proximiteitswinkel: het kleine winkeltje in het stadscentrum is helemaal terug. Men gaat nog steeds naar de grote formaten om grote, wekelijkse inkopen te doen of om zich te amuseren op een zaterdagmiddag, maar duidelijk meer dan vroeger stoppen mensen na het werk in de buurtwinkel om snel avondeten of lunch te kopen. Ze verwachten er vooral een groter aanbod van kant-en-klare maaltijden en producten voor onderweg.

 

Het is allemaal complementair, precies zoals we beogen met onze multiformatstrategie. Het bewijs? Binnenkort hebben we al 250 Express-winkels in België. We zijn marktleider in de grote steden, met name dankzij uitstekende resultaten in Brussel.”

 

Hoe gaat het vandaag eigenlijk met de omgebouwde Carrefour Planet-vestigingen?

G.L.: “We zijn nog steeds heel tevreden. De Planets tekenen een tweecijferige omzetgroei op ten opzichte van de tijd voor hun ombouw. Alle vestigingen die in aanmerking komen, zijn nu getransformeerd. Voor de resterende, kleinere hypermarkten hebben we de afgelopen maanden een aangepast concept uitgedacht – geïnspireerd op het Planet-concept – dat we nu met een aantal pilootprojecten uittesten.

 

lavinayHet blijft namelijk belangrijk om de hypermarkt opnieuw uit te vinden. We hebben de consument nieuwe zin gegeven om naar de hypermarkten te gaan door in ons Planet-concept veel aandacht te besteden aan de inrichting en het aanbod. Vroeger waren we de enigen die alles verkochten, vandaag zijn er heel wat specialisten bijgekomen en is het belangrijker geworden een doordachte selectie te maken.

Het gaat niet zozeer om het formaat; alles draait om het vinden van de juiste producten en het juiste aanbod aan juiste prijzen. De klant is niet dom: hij gaat welbewust daar waar het voor hem het beste is.”

 

Durven ze u in Frankrijk nog volgen in de redenering dat er voor elk format groeipotentieel blijft?

G.L.: “Frankrijk is één van de landen met de meeste hypermarkten ter wereld. Dat blijft er werken, al is een zekere verzadiging ook vanzelfsprekend. Men heeft het graag over de sterke groei van distributiegroep Leclerc. Wel, dat is hoofdzakelijk een hypermarktketen – en trouwens: Carrefour is nog steeds de nummer één in zijn thuisland.

 

Het probleem in Frankijk is dat Carrefour er een tijdje slecht geleid is geweest. Nu is er een nieuwe leider, die de troepen verse moed in zal spreken. Het zal hernieuwde zin geven om te ondernemen en om ons vak van distributeur eer aan te doen.”

 

Wilt u op 12 juni zelf aanwezig zijn op het Vlerick Retail Platform? RetailDetail deelt 4 GRATIS toegangskaarten uit aan lezers. Mail voor woensdag 6 juni voor 15u naar redactie@retaildetail.be en maak kans op een toegangskaart.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN