Handelsfederatie Comeos reikt op 26 oktober de jaarlijkse Mercuriusprijs uit. De laureaten zijn dit jaar vooral retailers die zich inzetten voor tweedehands, duurzaamheid, slimme samenwerkingen en nieuwe formats.
Anticiperen door te creëren
Ondanks de zeer uitdagende tijden voor de retailsector, stimuleren crisissen de sector ook om te innoveren en slim om te gaan met de maatschappelijke rol die ze spelen, stelt Gino Van Ossel, voorzitter van de jury van de Mercuriusprijs. “En dat zien we bij de tien laureaten. Verschillende partijen bundelen krachten, er wordt geanticipeerd op de evolutie van de koopkracht door extra in te zetten op tweedehands en anderen vinden hun format opnieuw uit of boren nieuwe markten aan.”
De winnaar kiezen, wordt geen eenvoudige klus”, waarschuwt Van Ossel de jury. Die bestaat dit jaar verder uit retailexperten Silvie Vanhout (The Gondola Academy), Stefan Van Rompaey (RetailDetail), Isabelle Gérard (Carré Associates), Benjamin Wayens (ULB), Myriam Blanpain (AddRetail), Els Breugelmans (KUL) en Jan Huysmans (Tsim Consulting).
Onderverdeeld volgens thema, zijn de laureaten:
- Duurzaamheid & tweedehands
- Cameleon Re-Love tweedehandsproject
- De Tweedekanshoek van IKEA
- Veloo.com C2C tweedehandsfietsen en accessoires
- Circulair warenhuis Yuman
- Slimme samenwerkingen
- Cash Converters en Cora
- Marketplace van Decathlon
- Selecta en Delhaize
- Nieuwe formats
- Krëfel flagship store in Brussel
- Lucien van D’Ieteren
- Onbemande winkel OKay Direct
Wie de winnaar wordt, weten we op 26 oktober.