Coca-Cola heeft in Zweden ook in beroep ongelijk gekregen in een rechtszaak die draait rond zijn ‘groene’ frisdrankvariant met stevia, Coca-Cola Life. De rechter vindt verwijzingen naar de natuurlijke oorsprong van die zoetstof leugenachtig.
Niet van natuurlijke oorsprong
Coca-Cola mag zijn slogan “Gezoet met ingrediënten van natuurlijke oorsprong” niet meer gebruiken in Zweden. De rechter vindt dat de ‘groene’ variant van Coca-Cola zijn zoete smaak dankt aan “chemische getransformeerde substanties” en dus niet aan “ingrediënten die als dusdanig in de natuur voorkomen”. De slogan zet consumenten op het verkeerde been, zo vindt de rechter, en bijgevolg mag de frisdrankgigant die verwijzing niet langer gebruiken op zijn flessen, blikjes en in zijn reclame.
Coca-Cola was in augustus vorig jaar, toen het zijn Life-variant in Zweden lanceerde, door de Zweedse voedselautoriteit voor een administratieve rechtbank gedaagd en had daar in eerste aanleg ongelijk gekregen. De groep was tegen die uitspraak in beroep gegaan. Tevergeefs, zo blijkt nu.
Zweden geval apart?
Coca-Cola is niet meteen van plan zijn slogan in de andere landen aan te passen. “We respecteren de beslissing van de rechter in Zweden”, zegt communicatiemanager Laura Brems, maar ze wijst er meteen op dat de claim wordt “ondersteund door de industrierichtlijnen in andere landen” en dat Coca-Cola hem in een aantal markten zal blijven gebruiken.
“De bewuste claim wordt ondersteund door de richtlijnen binnen de industrie in verband met stevia-extract. In België zijn we volledig in lijn met de richtlijnen voor etikettering en reclame van de FOD Volksgezondheid. Dat was al zo voor de eerste Coca-Cola Life met 1/3 minder suiker – gelanceerd begin 2015 – en nu ook voor de nieuwe met 45% minder suiker. Op die laatste staat nu vermeld ‘met stevia extract’ en in voetnoot ‘steviolglycosiden’.” Die nieuwe Coca-Cola Life is op de Belgische markt sinds april van dit jaar.