Zuivelbestedingen +3,3%
In tegenstelling tot de globale voedingsmarkt, die vorig jaar daalde met 0,8%, stegen de zuivelbestedingen met 3,3%. De verklaring ligt niet alleen in de hogere melkprijs, maar ook in de fors toegenomen consumptie van chocomelk en yoghurt. Dat leren de cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing: VLAM laat GfK PanelServices Benelux de aankopen voor thuisverbruik continu volgen bij een panel van 5.000 Belgische gezinnen.
De Belg blijkt vorig jaar 50,6 liter melk en zuiveldranken (+0,2%) en 3,8 liter plantaardige dranken (+17%), waaronder soja- en rijstdrinks, te hebben gekocht. Hij gaf er respectievelijk 45,83 (+1,3%) en 7,01 (+11%) euro aan uit. Daarnaast kocht hij in 2014 gemiddeld ook nog 12 kg kaas (excl. witte platte kaas), nog eens goed voor 114 euro en een groei van 0,7% in volume en 1,4% in prijs.
Vooral melk van distributiemerken
Liefst 86% van alle melk wordt verkocht in literverpakkingen, al stijgt het aandeel van de halveliterverpakkingen wel (van 5,5% in 2008 naar 7,2% vorig jaar). De brikverpakking is met meer dan 76% van het melkvolume de populairste; plastic flessen en glas zijn op de terugweg.
Het aandeel van de distributiemerken in de verkoop blijft met ruim 79% zeer hoog. Melk is dan ook bij uitstek een supermarktverhaal: ruim 94% ervan wordt gekocht in de supermarkt (incl. harddiscount en buurtsupermarkt). De supermarkten hebben nu 46,9% van de melkverkoop in handen, de harddiscount volgt met 38,3%. De buurtsupermarkt zakte van 10% in 2013 naar 9,2% vorig jaar.
Belgische kazen blijven (negatief) verbazen
De harddiscount en de supermarkten waren in 2014 de winnaars: die eerste stijgt tot bijna 32% marktaandeel en is op termijn de grote winnaar, maar toch blijven de supermarkten op één met 46,6%. De buurtsupermarkt verliest ook op de totale kaasmarkt terrein, al wint ze lichtjes binnen het segment van de Belgische kazen.
Die Belgische kazen volgen de stijgende markttrend overigens niet: in volume daalde hun aandeel met 1,1 procentpunt tot 16,9%; in waarde bedroeg de daling zelfs 1,3 procentpunt tot 20,7%. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de Belgische kazen in de harddiscount ondervertegenwoordigd zijn.
Het marktaandeel van de Belgische kazen ligt wel hoger in het noorden dan in het zuiden van het land. De Waal koopt meer kaas dan de Vlaming, maar die laatste is relatief gezien een grotere liefhebber van Belgische kazen. In Vlaanderen bedraagt het marktaandeel van de Belgische kazen 19,7% op basis van volume en zelfs 24% op basis van de bestedingen. In Wallonië is dat respectievelijk net geen 15% en 17,5%.