Niet alleen inkomen of gezinssamenstelling voorspellen de winkelkar van consumenten: ook de relatie die mensen hebben met voeding, is in grote mate bepalend voor het koopgedrag. Deloitte brengt vijf profielen in kaart.
Vijf persoonlijkheden
Demografische basisgegevens zoals inkomen, leeftijd en gezinsgrootte hebben een grote impact op wat en hoeveel er in het winkelwagentje komt tijdens het wekelijkse bezoek aan de supermarkt. Maar de relatie die mensen hebben met voedsel is ook van belang. Die relaties kunnen divers zijn: van de persoon die voedsel ziet als een manier om een gezonder leven te leiden tot de shoppers die hopen zoveel mogelijk op hun budget te besparen.
Deloitte ging op onderzoek naar “voedingspersoonlijkheden”. Onderzoek gebaseerd op enquête-antwoorden van 228.000 volwassenen in 12 landen, toont aan dat persoonlijkheid, onafhankelijk van demografie, wel degelijk een voorspellende kracht heeft voor wat mensen kopen en hoeveel ze uitgeven.
De studie onderscheidt vijf voedingspersoonlijkheden: zuinig, gezondheidsgericht, gemakzuchtig, voedselliefhebber (ook wel “foodies” genoemd) of milieubewust. Ieder kan verschillende persoonlijkheden bezitten maar de meeste ondervraagden (95%) erkennen dat ze een primaire persoonlijkheid hebben als het gaat om eten.