Halvering winstverwachting
Eerder rekende het Amerikaanse bedrijf op een winst per aandeel van 20%, maar dat is nu drastisch bijgesteld naar 6 tot 10%. De vergelijkbare omzet in China is immers in het derde kwartaal met 14% gedaald na een voedselschandaal bij een leverancier en wordt er een vergelijkbare omzetdaling van 13 procent verwacht voor het volledige jaar. Het bedrijf heeft in China meer dan 6.400 vestigingen.
Het kan nog een tijd duren voor Yum! Brands die klap te boven komt, maar CEO David Novak heeft nog het volste vertrouwen in de toekomst. “Ik ben er van overtuigd dat Yum! Brands sterk en stabiel kan groeien in de komende jaren, ondanks het incident bij onze leverancier in China”, vertelt hij aan CNBC.
In het derde kwartaal haalde Yum! Brands een nettowinst van 404 miljoen dollar (320 miljoen euro), vergeleken met 152 miljoen dollar (120 miljoen euro) een jaar eerder. Ook de omzet steeg met drie procent naar 3,3 miljard dollar (2,6 miljard euro).