De Nederlandse yoghurtketen Yoghurt Barn werkt aan een aanvalsplan voor expansie naar België. Ook op de thuismarkt openen op korte termijn nieuwe locaties: de dertiende vestiging volgt komend voorjaar in Breda.
Op zoek naar partners
Voor het opstellen van een businessplan en een roadmap voor expansie naar België doet Yoghurt Barn een beroep op de expertise van Thijs Janssen, een man die eerder ruime financiële en commerciële ervaring opdeed bij Rabobank. Hij onderzoekt sinds vorige maand wat er nodig is om Yoghurt Barn een commercieel succes te maken op de foodretailmarkt in België en is op zoek naar partners die bereid zijn om hun kennis, ervaring en contacten met de retailer te delen, zo meldt hij op LinkedIn.
Yoghurt Barn werd in 2012 opgericht door ondernemers Wouter en Esther Staal. Het is het eerste out-of-home concept in de Benelux dat helemaal draait om yoghurt: de kaart vermeldt ontbijt- en lunchgerechten, brunch of high tea, vegetarische en veganistische opties en tal van specialiteiten, ter plaatse te consumeren of mee te nemen. Je kan er kiezen uit zeven verschillende soorten biologische yoghurt: hangop, magere- of boerenyoghurt, frozen-, kokos-, amandel- of sojayoghurt. Voor de zuivel werkt de keten nauw samen met producent Campina.
In Nederland realiseert Yoghurt Barn momenteel een omzet van 4,5 miljoen euro in twaalf vestigingen in de grotere steden. Tot nu toe draaide de keten uitsluitend op eigen filialen, maar daar komt verandering in: het dertiende restaurant, dat begin 2019 in Breda zal openen, wordt de eerste franchisevestiging. De komende jaren moeten er minstens vijf franchiselocaties openen. De organisatie ziet potentieel voor een dertigtal restaurants van gemiddeld 130 m² in Nederland.