WK absolute hoogmis van het bier
Toegegeven, AB InBev profiteert ook mee van een overname (het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery begin dit jaar) en van de synergie uit eerdere overnames (o.m. het Mexicaanse Grupo Modelo, bekend van Corona), maar de cijfers zijn wat ze zijn: dankzij het WK, waarvan de Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse biergigant een van de hoofdsponsors was, werd er veel meer bier gedronken.
AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 119 miljoen hectoliter bier, zomaar even 12% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Alleen al in Brazilië zou het om 1,4 miljoen hectoliter extra gaan (+7,6%), goed voor 420 miljoen pintjes. Ook in andere landen was het bingo: +13,5% in Groot-Brittannië, +9,3% in ons land, +4,6% in China, +3,2% in Duitsland en +1,5% in Mexico.
Tweede kartaal nog beter dan verwacht
Enkel in het zwaar door de crisis getroffen Argentinië verkocht AB InBev fors minder bier (-8,9%). Zelfs de verloren finale deed de Argentijnen niet massaal naar het bier grijpen. Een daling was er ook in de Verenigde Staten (-3,4%), waar Budweiser en Bud Light hun marktaandeel jaar na jaar zien dalen.
Door die volumegroei wist AB InBev nog beter te doen dan de analisten hadden verwacht. Zo steeg de omzet tot 12,2 miljard dollar (analisten gingen uit van 12 miljard). De bedrijfswinst voor afschrijvingen groeide tot 4,85 miljard dollar (de verwachting was 4,53 miljard) en de groepswinst bedroeg 2,6 miljard dollar (analisten hadden gerekend op 2,18 miljard).