Verkoop in Europa valt tegen
De commerciële resultaten voor AB InBev waren nochtans niet overal even goed: in Europa daalde het verkochte volume met 6% tot 44,278 miljoen hectoliter. In Noord-Amerika, dat een pak zwaarder weegt, liep de afzet 1,3% terug tot 121,150 miljoen hectoliter.
Die verliezen konden echter worden gecompenseerd door betere resultaten in de zone Latijns-Amerika Noord, waaronder Brazilië valt: dankzij het WK voetbal steeg de afzet er met 4,1% tot 125,418 miljoen hectoliter. Ook in Mexico werd vooruitgang geboekt: +1,6% tot 38,800 miljoen hectoliter. In Azië klom het verkochte volume met 1,7% tot 82,529 miljoen hectoliter.
Voor België, de bakermat van het concern, stelde AB InBev vast dat de verkoop van het volume eigen bieren in 2014 stabiel bleef, dankzij de goede campagne van de Rode Duivels op het WK voetbal. Bovendien kon de brouwer in het laatste kwartaal zijn marktaandeel in de grootdistributie opdrijven. Voor het hele jaar verwacht AB InBev dat zijn marktaandeel stabiel is gebleven.
Winst komt 11,7% hoger uit
Dit alles leverde de brouwersgroep in 2014 een omzet op van 47,063 miljard dollar of zowat 41,5 miljard euro, 5,9% meer dan het jaar voordien. Naast het lichte volume-effect speelde ook het feit dat de opbrengsten per hectoliter in 2014 met 5,3% stegen. In het vierde kwartaal bedroeg die toename zelfs 7,6%. Uiteindelijk resulteerde dit in een winst van 8,9 miljard dollar (7,8 miljard euro), liefst 11,7% hoger dan in 2013.
Daarom wil de raad van bestuur de aandeelhouders voorstellen om bovenop het interimdividend van 1 euro nog een slotdividend van 2 euro uit te keren, sammen dus 3 euro. Vorig jaar dienden zij nog tevreden te zijn met 2,05 euro. Voorts wil het bedrijf voor een miljard dollar aan eigen aandelen inkopen, opdat de toekomstige winsten over minder titels verdeeld zullen moeten worden.
Voor 2015 verwacht AB InBev dat de opbrengsten per hectoliter een groei zullen kennen die in lijn ligt met de inflatie.