Wereldmerken presteren sterk
De brouwer profiteerde onder meer van sterke resultaten bij zijn drie wereldmerken: bij Stella Artois nam het volume met 12,9% toe dankzij goede Britse en Amerikaanse verkopen, de verkochte hoeveelheid Budweiser groeide met 11,5%, dankzij China, Rusland en de Verenigde Staten en Corona liet een groei met 11,1% optekenen dankzij een stevige vooruitgang in Mexico en het merendeel van de exportmarkten.
De sterke prestatie duwde de brutomarge van de brouwer het afgelopen jaar omhoog van 59,4% naar 60,9%, onder meer als gevolg van de stijging van de opbrengsten per hectoliter met 6,3% wegens de nadruk die het concern legde op de premiummerken.
Wisselkoersen zetten bedrijf hak
Dat dit zich niet volledig vertaalde in het omzetcijfer, was vooral het gevolg van tegenzittende wisselkoersevoluties: AB InBev maakt zijn rekeningen immers op in Amerikaanse dollar. De uiteenlopende evolutie was het best merkbaar in Brazilië, waar AB InBev zijn verkochte volume opdreef van 26,792 naar 27,364 miljoen hectoliter. De omzet zakte echter van 2,382 naar 1,861 miljard dollar (1,7 milard euro).
De grootste vooruitgang boekte AB InBev in Mexico, waar het verkochte volume met 11,5% toenam en de omzet 14,2% verdapperde. Dat was te danken aan goede verkopen van Corona, Bud Light en Victoria.
Groei op de twee thuismarkten
In Europa trok het verkochte volume 1,7% hoger: op de Belgische thuismarkt was er “een gemiddelde eencijferige groei” ten gevolge van gunstige weersomstandigheden. Bovendien kon het bedrijf in het kwartaal een deel van zijn verlies aan marktaandeel eerder dit jaar recupereren.“Ons marktaandeel in het off-trade kanaal blijft groeien dankzij de succesvolle lancering van onze innovaties zoals Hoegaarden Radler en Cubanisto”, heet het.
In de thuismarkt van dat andere deel van AB InBev, Brazilië of officieel regio Latijns-Amerika Noord, verkocht AB InBev 4,2% meer in volume. In Latijns-Amerika Zuid (Argentinië) was er een toename met 1,2%, net als in Noord-Amerika. De enige regio waar de verkoop er in volume op achteruit ging, was Azië: daar zakte het 1,40%.
De goede commerciële resultaten vertaalden zich echter niet in de winst: die daalde in het derde kwartaal van 2,499 naar 1,375 miljard dollar (1,25 miljard euro). Daarin speelde onder meer een boekhoudkundige waardevermindering van 327 miljoen dollar (300 miljoen euro) in mee, die het gevolg was van de afwikkeling van de overname van Grupo Modelo.