Flinke omzetstijgingen
Colruyt haalt driekwart van zijn omzet uit het retailsegment. Dat boekte het voorbije halfjaar – dat van begin april tot eind september liep – een verkoopcijfer van 3,068 miljard euro. Dat is 5,1% meer dan een jaar eerder.
Van die retailomzet werd 2,565 miljard euro bijeengewerkt door de 227 winkels die onder het enseigne van Colruyt zelf opereren. Dat is 5,4% meer dan in de eerste helft van het boekjaar 2011/2012. Volgens het management is die verhouding het gevolg van de politiek van lage prijzen, wat extra klanten naar de winkels lokt. Het marktaandeel is de voorbije periode immers met 0,73% gestegen tot 25,9%.
De 85 winkels van Okay en de 7 speciaalzaken van Bio-Planet kenden een nog grotere vooruitgang. Zij zagen hun verkopen met 10,4% aandikken tot 258,2 miljoen euro. De opening van bijkomende winkels en het aantrekken van nieuwe klanten gaven de omzet een boost.
Liefde Franse consument groeit
Ook de divisie foodretail Frankrijk realiseerde een omzetgroei van 19,2%, waardoor de wijzer er pas bleef staan op 107,6 miljoen euro. Volgens Colruyt weet nu ook de Franse consument de lage prijzen te waarderen. Al zijn de activiteiten door die prijsinvesteringen en nieuwe winkelopeningen vooralsnog verlieslatend. Colruyt telt nu reeds 61 retailwinkels bij onze zuiderburen.
Minder goed ging het bij de gespecialiseerde non-food detailhandels onder de logo’s van DreamLand en DreamBaby. Hun omzet bleef als gevolg van een slechte zomer en de crisis op 99,7 miljoen euro hangen. Dit jaar werden 2 nieuwe DreamLand winkels en 3 nieuwe DreamBaby winkels geopend, wat het totaal aantal verkooppunten op 48 brengt.
Groothandel & foodservice
De tweede pijler onder het Colruyt-concern is die van de groothandel & foodservice. Die zag zijn omzet het voorbije halfjaar 6,6% stijgen tot 688,9 miljoen euro en is daarmee goed voor 16,9% van de totale Colruyt-verkopen. Onder deze paraplu vallen de leveringen aan de aangesloten zelfstandigen en sinds begin dit jaar ook aan de eigen Spar- en Coccinelle-winkels. Op vergelijkbare basis zou de omzet maar met 2,1% zijn gestegen. Door concurrentiële prijzen weet deze winkelformule een verdere groei van de omzet per m² te realiseren, wat zich vertaalt in een beperkte toename van het marktaandeel.
In de Franse foodservice wist Colruyt-dochter Pro à Pro een belangrijk nationaal bevoorradingscontract met Sodexo in de wacht te slepen. Vanaf volgend boekjaar zal dit resulteren in een bijkomende omzet van ruim 120 miljoen euro op jaarbasis.
Overige activiteiten
De overige activiteiten verdapperden 13,1% tot 369,3 miljoen euro. Ze staan nu voor 9,1% van de totale omzet. Het gaat voornamelijk om de resultaten van de DATS 24-tankstations. Zij zagen hun omzet met 18,1% stijgen dankzij een combinatie van hogere volumes (+8,8%) en een hogere prijs per liter (+5,6%).
Niet evenredig vertaald in winst
De sterke commerciële prestaties worden evenwel niet volledig vertaald in een analoge winstevolutie. De brutowinst dikte slechts 3,4% aan. Door de sterke concurrentieslag in de retail daalde de brutowinstmarge van 25,2% vorig jaar tot 24,5% nu. Colruyt slaagt er niet in om de stijging van de aankoopprijzen onmiddellijk volledig door te rekenen aan de klant, iets wat zich zal doorzetten in de tweede jaarhelft.
Bovendien diende Colruyt meer belastingen te betalen. De effectieve belastingsvoet steeg van 29,6% naar 29,7%. Het concern verwacht trouwens een verdere stijging. Mochten de nieuwe regeringsmaatregelen al van kracht zijn geweest op 30 september, zou de belastingvoet al 30,3% hebben bedragen.
De groep Colruyt stelde eind september 23.700 mensen tewerk. Dat zijn er 400 meer dan een vorig jaar.