“Het economisch klimaat in Nederland en België koelde in de eerste jaarhelft behoorlijk af”, zegt Sligro-topman Koen Slippens. Terwijl de vergelijkbare omzet ongeveer stabiliseerde, bleef er onder de streep de helft minder winst over.
Kleine plus in Nederland
Sligro zette over het eerste halfjaar 2019 in Nederland en België een omzet van 1,135 miljard euro in de boeken, een minieme groei met 0,4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (exclusief de vorig jaar verkochte supermarktketen Emté).
De “kosten van logistiek, energie en personeel lieten een behoorlijke stijging zien”, klinkt het: op vergelijkbare basis klokte het bedrijfsresultaat af op 18 miljoen (bijna een halvering), terwijl de nettowinst zakte van 25 naar 13 miljoen euro. “De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn”, zegt CEO Koen Slippens. “In Nederland zagen we nog een kleine plus in de markt. In België is sprake van een krimpende markt.”
In Nederland nam de omzet in lijn met de markt toe en kon Sligro dankzij prijsstijgingen de oplopende operationele kosten nog redelijk goed opvangen. Wel geeft Slippens ruiterlijk toe dat “we de kosten van onze centrale organisatie nog niet hebben afgebouwd in de mate die wij nodig achten om het verlies aan dekking vanuit retail op te vangen.”
Krimpende markt in België
Op een krimpende Belgische markt zag Sligro de omzet van zijn Antwerpse vestiging aantrekken, maar van winst is nog lang geen sprake. “In België groeiden we veel harder dan de markt, mede door de in de loop van het eerste half jaar aantrekkende ontwikkeling van onze nieuwe vestiging in Antwerpen. We weten dat de omzet in Antwerpen nog een verdere groei moet doormaken om naar een resultaatneutrale operatie te komen. Daarnaast bouwen we aan onze infrastructuur en één centrale hoofdkantoororganisatie voor Sligro Food Group Belgium. De kost gaat ook in België voor de baat uit.” Koken kost nu eenmaal geld…
Voor de tweede helft van 2019 verwacht de topman een aanhoudend “guur klimaat”: “De combinatie van uitdagende marktomstandigheden vandaag en de inspanningen op belangrijke programma’s voor morgen geven op korte termijn nog druk op onze resultaten.” Concrete prognoses geeft Sligro niet: “Wij geloven in de gekozen koers voor de middellange termijn en zullen daarop blijven inzetten.”