De winkelkar blijft duurder, ook nu kortingen weer zijn toegestaan. Prijzen zijn slechts beperkt gedaald en bereiken nog niet het niveau van voor de coronacrisis, meent Test Aankoop.
Prijsstijgingen door lockdown
Tussen 19 maart en begin april mochten promoties en kortingen niet meer, om het hamstergedrag in de supermarkten tegen te gaan. Als gevolg daarvan zag Test Aankoop dat de winkelkar van consumenten tot ruim 6% duurder werd. Nu promoties wel weer mogen, blijven de prijsdalingen echter beperkt, zo meet de consumentenorganisatie aan de hand van een staal van 267 producten.
Bij Colruyt en Collect & Go zijn de prijzen sinds de terugkeer van de kortingacties met ongeveer 1% gedaald, bij Carrefour en Delhaize zijn de prijzen stabiel gebleven. Dat betekent dat het in de supermarkten nog steeds duurder is dan voor de lockdown: de prijsstijging bij Colruyt bedraagt 5,5%, bij Carrefour 5,1% en bij Delhaize een kleine 1%.
Traag terug op gang?
De indruk dat de winkelkar duurder is geworden, komt vooral door drie factoren, aldus Test Aankoop. Zo zijn goedkopere huismerkproducten vaker onbeschikbaar, waardoor mensen een duurdere variant moeten kiezen. Bovendien komen de promoties maar traag terug op gang, terwijl verschillende supermarktketens al voor de lockdown hun prijzen hadden verhoogd en daar nu aan vasthouden.
Uit andere metingen weerklinken nochtans afwijkende conclusies. Bij Colruyt zou de promotiedruk op 2 april al onmiddellijk weer op 9% hebben gelegen, evenveel als de gemiddelde promotiedruk voorheen. Ook zag Daltix geen significante prijsstijgingen meer in de supermarkten na de lockdown: sinds het wegvallen van de promoties bleven de prijzen stabiel.
Test Aankoop roept de supermarktketens op om snel terug te keren naar de prijssituatie van voor de crisis “om de financiële lasten van de talrijke consumenten die getroffen zijn door deze crisis, te verlichten”.