Een klimaatscore, die de ecologische impact van een individueel voedingsproduct vermeldt, heeft voorlopig nauwelijks ingang gevonden. Toch zou zoiets volgens experts een belangrijk keuzehulpmiddel kunnen zijn voor mensen die duurzamer willen inkopen.
Consumenten informeren
Een voedingslabel dat de uitstoot van broeikasgassen van een specifiek product aangeeft, zou de consument meer bewust kunnen maken van de milieu-impact van het voedsel dat hij consumeert. Een dergelijk CO2-label zou in die zin consumenten kunnen helpen om meer milieubewuste keuzes te maken, menen experten.
Toch is zo’n label makkelijker gezegd dan gedaan: Tesco, de grootste Britse supermarktketen, stopte in 2016 met de intentie om op al zijn producten de CO2-voetafdruk te vermelden omdat het probleem te complex was en andere retailers weinig geneigd leken het voorbeeld te volgen. Volgens de keten zou het berekenen van de ecologische voetafdrukken per product diverse maanden in beslag nemen.
(Te) complex
De complexiteit van de berekening en de investering daaraan verbonden zijn inderdaad de grootste hinderpalen voor de algemene invoering van dergelijk systeem, stelt ook Carbon Trust, een bedrijf dat overheden, organisaties en bedrijven helpt hun koolstofemissies te verminderen en meer minder spilziek te worden. “Het vereist sterke technische informatie en elke bevoorradingsketen; elk product en elke markt zijn verschillend”, zegt een woordvoerder van het bedrijf aan Foodnavigator.
Desondanks zou het label een bijzonder nuttig instrument kunnen zijn, stellen deskundigen: het kan consumenten informeren over de werkelijke impact van de keuzes die ze maken. Nu verzandt het klimaatdebat immers nog vaak in erg simplistische oplossingen. Frédéric Leroy, professor voedselwetenschap en biotechnologie aan de VUB, stelt dan ook dat alle factoren moeten worden onderzocht die onze gezondheid en onze planeet schade toebrengen: zowel de vleesindustrie als fossiele brandstoffen en ultra-bewerkt voedsel.