Meerdere verschuivingen
Marit van Egmond wordt benoemd tot executive vice president merchandising & sourcing en wordt zo verantwoordelijk voor zowel vers als houdbaar binnen de directie. Daardoor vervalt de functie van Erik-Jan Mares, die tot nu directeur houdbaar was. Hij is al enkele weken aan de slag met de fusie tussen Ahold en Delhaize.
Saskia Egas Reparaz, die de leiding had over AH to go, is dan weer benoemd tot senior vice president marketing & format. Haar nieuwe functie overlapt met die van directeur omnichannel marketing & format, de functie van Adriaan Thierry. Die verlaat daardoor het bedrijf. De online activiteiten zijn dan weer losgekoppeld van marketing & format: Selma Postma zal zo voortaan als general manager van Albert Heijn online rechtstreeks aan Wouter Kolk rapporteren.
Stap weg van omnichannel?
Opvallend aan de structuurverandering is alvast die loskoppeling van online, wat op het eerste zicht een stap weg lijkt van de eerder verkondigde omnichannelstrategie van Albert Heijn. Desgevraagd reageert woordvoerder Els Van Dijk echter dat deze structuurverandering van de organisatie niets afdoet aan omnichannel: juist omwille van het belang van online en de ambitie die AH online heeft, zou Selma Postma direct aan CEO Wouter Kolk gaan rapporteren. Verder heeft Postma ook een functionele rapportagelijn naar Hanneke Faber, die in het Ahold-bestuur over online gaat.
Ahold creëert met andere woorden geen online silo, want er is volgens het bedrijf nog steeds sprake van een integrale samenwerking tussen online en marketing & format. Heel het management werkt vanuit de retailkalender, waarin de afspraken staan over wat Albert Heijn de komende maanden gaat doen. Daarbinnen vindt afstemming plaats, benadrukt Van Dijk. De vraag is natuurlijk of Albert Heijn met deze verschuivingen niet voorsorteert op het ineenschuiven van de organisatie met Delhaize…