Online wijnwinkel Our Daily Bottle opent een fysieke winkel annex wijnbar waar klanten zichzelf kunnen bedienen. De start-up wil zo op een drempelverlagende manier wijn toegankelijk maken voor een jong publiek.
‘Fygitaal’ concept
The Tasting Room, zo heet de nieuwe zaak aan de Vlaamsekaai in Antwerpen. De winkel wil een mix zijn van retail en e-commerce: een ‘fygitaal’ concept dus, waar klanten zelf een glas wijn kunnen tappen uit een automatische dispenser. De Enomatic presenteert een wisselend assortiment van zestien wijnen op de perfecte temperatuur en schenkt naar keuze een proevertje, een half glas of een heel glas. Betalen doe je met een oplaadkaart.
Het is een initiatief van ondernemer Isabeau Sas, die vier jaar geleden de webshop Our Daily Bottle lanceerde. Die verkoopt wijnabonnementen: voor 25 euro krijgen klanten maandelijks twee flessen en een magazine aan huis bezorgd. Sas selecteert daarvoor wijnbouwers die een frisse wind doen waaien in de nog vaak traditionele wijnwereld, met de nadruk op duurzame en ecologische wijnbouw. Ze wil wijn toegankelijker maken voor jongere generaties, de millennials en centennials.
QR-codes en aanraakschermen
“Een nadeel van online is dat je de wijn niet vooraf kan proeven”, vertelt ze. “Hier kan dat wel. We verlagen op die manier de drempel. Als digitale start-up vond ik dat ook een fysieke locatie een digitaal karakter moest hebben, vandaar de keuze om met automaten te werken. Ik ontdekte het toestel in Bordeaux.”
The Tasting Room is interactief opgebouwd: je kan QR-codes scannen om meer uitleg te krijgen van de wijnmaker, in een videoboodschap. De wijn meteen bestellen kan via een aanraakscherm in de winkel. Liefhebbers kunnen hier ook terecht voor wijncursussen en begeleide digitale degustaties met de wijnmakers. Er is overigens wél altijd een sommelier aanwezig.
Deze mix van retail en e-commerce bestond nog niet voor wijn in België, zegt Sas. Het hybride concept moet een nieuwe fase inluiden in het groeiverhaal van Our Daily Bottle.