Aldi slaagde er afgelopen jaar in om Tesco en Carrefour achter zich te laten, en zo de tweede plaats te veroveren in de ranglijst van de grootste Europese foodretailers, na rivaal Schwarz Group (Lidl en Kaufland). Verdere consolidatie in de sector lijkt onvermijdelijk.
“Ongelimiteerd groeipotentieel”
Het is een opmerkelijke trend: discounters domineren steeds meer het Europese foodretaillandschap. Een nieuw rapport van LZ Retailytics, dat zich baseert op voorlopige resultaten voor het jaar 2019, spreekt zelfs van ‘een kleine sensatie’: het is inderdaad de eerste keer dat Aldi een grotere omzet realiseert dan de mainstream supermarktspelers Carrefour en Tesco. Ongenaakbaar op de eerste plaats in de rangschikking bevindt zich Schwarz Group, het moederbedrijf boven Lidl en Kaufland. Ook in z’n eentje is Lidl de grootste supermarktketen van Europa. Twee andere spelers uit de top zes, namelijk Rewe en Edeka, realiseren eveneens een aanzienlijk deel van hun omzet met discountformules.
Het rapport signaleert dat de foodretailsector gestaag op weg is naar verdere consolidatie. In 2016 vertegenwoordigden de dertig grootste supermarktspelers in Europa een marktaandeel van 59%. Dat wordt 61% tegen 2022. Het groeipotentieel van de discounters is haast ongelimiteerd, zegt LZ Retailytics. Ook al tonen sommige markten tekenen van saturatie, er is nog meer dan voldoende ruimte voor groei, van het VK tot Roemenië. Een deel van die groei resulteert uit het feit dat Aldi en Lidl hun discountconcept bijsturen: ze worden meer mainstream en spelen met een aangepast aanbod in op de verwachtingen van een breder publiek. Er ontstaat ruimte in het assortiment voor lokale producten, nicheproducten en innovatieve startups. Dat biedt ook nieuwe kansen voor leveranciers.
Een andere belangrijke trend is het toenemend belang van duurzaamheid, zelfs in het lageprijzensegment. Schwarz Group staat op dat gebied een stuk verder dan je van een prijsvechter zou verwachten. De groep zet stappen in verticale integratie, recycleert z’n eigen plasticafval en lanceerde onder z’n huismerk recent een collectie sportkledij die deels gemaakt is van gerecycleerde petflessen. Duurzaamheid is niet enkel een element van differentiatie, maar wordt een financieel concurrentievoordeel, zo besluit het rapport.