Amazon wil nu ook van je koelkast een winkel maken. Het bedrijf zou een slimme koelkast ontwikkelen, eentje waardoor de supermarkt helemaal overbodig dreigt te worden.
De koelkast heeft ogen
Amazon werkt al twee jaar lang – en mogelijk langer – in alle stilte aan een slimme koelkast, zo bericht Business Insider. Het zogeheten Project Pulse krijgt naar verluidt zo’n 50 miljoen dollar financiering per jaar en valt onder dezelfde afdeling fysieke winkels als waar Amazon Go werd ontwikkeld. Vooral dat laatste is veelzeggend, want de koelkast wordt eigenlijk een kleine onbemande winkel.
De slimme koelkast lijkt heel sterk op de geconnecteerde koelkasten die nu al bestaan bij Samsung en LG. Net zoals bij bijvoorbeeld de Samsung-variant is het mogelijk om dankzij camera’s altijd te weten wat in de koelkast zit, houdbaarheidsdata bij te houden en recepttips te krijgen aan de hand van je voorraad.
Camera’s en artificiële intelligentie zorgen er in de nieuwste generatie toestellen ook al voor dat de koelkast herkent welke producten er zijn en welke op geraken. Bijna geen cola meer? Je koelkast meldt het je. Koppelingen met Instacart en digitale assistenten zoals Bixby maken het mogelijk om producten meteen aan je (digitale) boodschappenlijst toe te voegen en eventueel te bestellen.
In de frigo geleverd
Maar het is Amazon, dus hun koelkast gaat net dat beetje verder. Het bedrijf van Jeff Bezos maakt van je koelkast een mini-Amazon Go: Project Pulse “is ontworpen om je voorraad en koopgewoonten te volgen, te voorspellen wat je wilt en het te laten bezorgen”, aldus Insider. Dankzij de Amazon Go-winkels is de e-commercespeler ondertussen bijzonder goed in het herkennen van voedingswaren, terwijl de extreme hoeveelheden consumentendata al een heel eind op weg helpen om volgende bestellingen precies te voorspellen.
Amazon droomt er al jaren van de boodschappen vanzelf aan huis te leveren. Nog voor je beseft dat de cola en het wc-papier op zijn, hoort er al een nieuwe voorraad klaar te staan. Letterlijk, want met een slim deurslot erbij kan de koerier gewoon binnenkomen, ook als je niet thuis bent, en de boodschappen al op hun plek zetten. Altijd verse boodschappen in huis, met andere woorden, zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen.
De boodschappen doen zichzelf
Waarom zou je nog tijd verliezen aan boodschappen doen als de koelkast zichzelf vult? Waarom zou iemand nog naar de supermarkt gaan? Er ontstaat een heuse ‘replenishment economy’ die retailers simpelweg overslaat. Liefst 40% van alle aankopen wordt op termijn automatisch, van machine tot machine, gelooft Retail Prophet Doug Stephens. Dat is bijzonder interessant voor Amazon: de koelkast kan weleens de trouwste klant ooit worden.
“Door altijd en overal te weten wat mensen zullen kopen in plaats van wat ze misschien zullen kopen, verschuift voorraad van een risico naar een zekerheid. Voorraad is dan geen berekende gok meer, maar een gegarandeerde verkoop. Voorraad is dan geen kostenpost meer, maar al behaalde omzet”, schreven we bovendien in het boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.
Hoe efficiënter het systeem wordt, hoe verder het ook in de bevoorradingsketen doorgetrokken kan worden: leveranciers produceren in de replenishment economy alleen nog wat zeker afgenomen gaat worden, wat de risico’s op overschotten verkleint en de onderhandelingspositie van producenten ten opzichte van retailers aanzienlijk versterkt. Amazon kan weliswaar nog proberen om een vervangproduct naar voren te schuiven maar het is al zeker dat de consument van plan is om te kopen.
Een werk van lange adem
Kanttekening: bovenstaande schreven we al in 2017. Net zoals dit: “De nodige technologie is vandaag al voorhanden, volgend jaar kan het vanzelfsprekend zijn.” Hoewel het in theorie dus allemaal al lang mogelijk is, laat de praktijk op zich wachten. Anno 2021 is de slimme koelkast van Amazon nog een obscuur R&D-project, waarover geen enkele zekerheid bestaat. Er moet zelfs nog naar externe fabrikanten worden gezocht, moest (voorwaardelijke wijs) de koelkast ooit in productie gaan. Business Insider wijst er ook op dat Amazon altijd met erg veel innovatieprojecten bezig is, van robots tot zeppelins, die lang niet altijd ergens toe leiden.
Toch zet Amazon al jaren stappen richting ‘automatic replenishment’. Eerst waren er internetgeconnecteerde Dash-knoppen om in een handomdraai wc-papier of waspoeder bij te bestellen, daarna waren er slimme huishoudapparaten die zelf koffiepads of waterfilters bestellen wanneer nodig. Stemassistent Alexa heeft nog maar een woord nodig om bestellingen te plaatsen. Met een slimme, zelf bestellende koelkast zou de droom werkelijk in vervulling kunnen gaan: de frigo wordt een heuse onbemande Amazon-supermarkt.
Zelf ontdekken hoe slimme koelkasten werken en hoe ze de toekomst van (e-)commerce kunnen veranderen? Volg met je team een Innovation Tour bij Retailhub in Antwerpen. Klik hier voor meer info.