Het Franse drankenconcern Pernod Ricard heeft in de eerste helft van zijn boekjaar zowel zijn omzet als zijn winst zien stijgen. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties in Azië en een goed resultaat van zijn Jameson-whisky.
Verkoop Jameson stijgt met vijfde
De omzet van Pernod Ricard steeg in de eerste zes maanden van het boekjaar met 2% naar 5,06 miljard euro, op organische basis was er zelfs een groei van 4%. Tegelijk ging ook de nettowinst er met 3% op vooruit, van 896 miljoen euro naar 924 miljoen euro.
Eeen wereldwijde sterke vraag stuwde de verkoop van de Ierse Jameson-whisky ongeveer 20% hoger. Ook vrijwel alle andere merken van het bedrijf konden gewag maken van vooruitgang: onder meer Martell, Beefeater en Ballantine’s zagen hun omzet met 5 tot 7% groeien.
Voor het volledige jaar verwacht Pernod Ricard een autonome groei van de winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 2 tot 4% ten opzichte van een jaar eerder. Dit ondanks een “onzekere marktomstandigheden”, aldus CEO Alexandre Ricard.