Er ontstaat een nieuw food-ecosysteem waarin retailers, fabrikanten en dienstverleners naar samenwerking zoeken om de consument beter te bedienen. Data zijn daarbij de onmisbare schakel.
Er zijn nog witte vlekken
Dat bleek uit verschillende interventies op het allereerste Food Congress van Retail Detail. We geven u enkele conclusies mee. Zoals deze: als Jumbo een supermarkt zou openen in de Bussestraat in Rumst, dan kan het daar 2.500 lokale klanten bedienen en een jaaromzet draaien van 21,8 miljoen euro. Een voorbeeldje van waar de big data specialisten van RetailSonar toe in staat zijn. Op basis van gegevens uit een grote variatie aan bronnen kunnen ze niet alleen de omzet van een supermarkt voorspellen, maar ook hoeveel geld er bij welke concurrent wegvloeit. Artificiële intelligentie biedt wonderlijke mogelijkheden. Jumbo zat niet in de zaal, de concurrentie wel.
Er is een gigantisch gat in de markt…
…en niemand springt erin. Dat was de boodschap van etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah. Merken en retailers hebben het moeilijk om consumenten te bedienen met een andere culturele achtergrond, terwijl die nochtans vragende partij zijn om geholpen te worden in hun grote behoefte aan ‘convenience’. Vandaag moeten ze verschillende winkels bezoeken (want niemand heeft een compleet aanbod) en uren besteden in de keuken (want er zijn amper gemaksproducten verkrijgbaar). Recente succesverhalen van onder andere Tiense Suiker en Spadel wijzen op een enorm potentieel.
Thuisbezorgen is de toekomst
Als e-commerce ook voor de wekelijkse boodschappen doorbreekt – en daar hoeft niemand aan te twijfelen – dan zal het zijn met thuisbezorgen, niet met afhaalpunten. Dat blijkt uit het verhaal van Ocado, de Britse 100% online supermarkt die vandaag al anderhalf miljard pond omzet. En winst maakt. Ocado levert thuis, tussen half zes ’s ochtends en half twaalf ’s nachts. Klanten kiezen een tijdslot van één uur (er is elk halfuur een slot) en 95% van de leveringen komt op tijd. Het geheim? Hoogtechnologische geautomatiseerde distributiecentra.
Ook Delhaize zit op dezelfde lijn: sinds vorige maand is thuisbezorgen bij de retailer al groter dan ‘click & collect’, vertelt marketingdirecteur Aude Mayence. En dat terwijl de bezorgdienst pas twee jaar geleden werd gelanceerd. Kleinschaliger concepten als online boerenmarkt eFarmz of maaltijdboxverkoper Smartmat bezorgen eveneens aan huis. Ook Mathieu de Lophem van maaltijdbezorger Deliveroo gooide een balletje op: die wil graag ook voor derde partijen leveringen gaan bezorgen. Waarom niet voor foodretailers? Ook PostNL is klaar om verse voeding stipt aan de voordeur te leveren. Dat wordt dringen! Tegelijk stijgt het buitenhuisverbruik en worden ook restaurantuitbaters geconfronteerd met digitalisering, aldus Growzer.
De prijs is transparant, meer dan ooit
Het haalde even de headlines in de krant: Jumbo is gemiddeld 11% goedkoper dan Colruyt, berekende dataspecialist Daltix. Het ging om een online prijsvergelijking, verdedigt Colruyt zich, en de methode is volgens de discounter niet helemaal correct omdat het een niet-gewogen vergelijking is. Daar bestaat bij experts flink wat onenigheid over: Test-Aankoop weegt immers ook niet. Nu goed, duidelijk werd in elk geval dat de nervositeit toeneemt. De aandacht voor prijsvergelijkingen zal ook niet meer afnemen.
Daltix had nog een tweede weetje voor het publiek: wil Carrefour echt het goedkoopste biomerk in België aanbieden, dan heeft het nog wat werk aan de winkel. Een meting in de hypermarkt van Waterloo wijst uit dat de retailer slechts met 18% van zijn Carrefour Bio-producten goedkoper is dan Colruyt. Bij de A-merken is dat 13%. Het ging om een momentopname en een beperkte korf, maar je hoorde Colruyt niet protesteren.
Is personalisering de toekomst?
In een wereld vol tegenstrijdig voedingsadvies, waarin tal van zelfverklaarde experts elkaar tegenspreken, komt het belang van ‘serieuze’ wetenschap weer bovendrijven, stelt Nils van Dam van Duval Union Consulting. Hij wordt daarin bijgetreden door Ignace de Nollin van Smart with Food, de app die momenteel vooral allergenen in kaart brengt maar in de toekomst de basis kan worden voor gepersonaliseerd voedingsadvies. Ook Jean Van Damme van Startle ziet muziek in personalisering en andere wetenschappelijke doorbraken, op voorwaarde dat ze het consumentenperspectief niet uit het oog verliezen. We blijven het volgen en geven afspraak volgend jaar voor de tweede editie.
Sfeerbeelden van het RetailDetail Food Congress vind je op de Facebookpagina van RetailDetail.