Retailers, zet jullie schrap voor de komst van de Chinese retailreus JD. Op 11 november gaat de Nederlandse webhypermarkt Ochama live, met food én non-food. Wie is de nieuwkomer en waarom valt er veel van te verwachten?
Waanzinnige prijzen en levering dezelfde dag
Nederland is een supermarktformule rijker: Ochama gaat er op 11 november online van start. En niet alleen Nederland, want met een hoofdzetel vlakbij de Belgische en Duitse grens, ligt ook buitenlandse expansie op de loer. Ochama positioneert zich als een soort nieuwe Bol.com, maar dan met een sterke focus op voeding.
De nieuwe formule is van oorsprong Chinees, maar anders dan de naam laat vermoeden is het geen Oosterse toko. Volgens Distrifood bestaat het aanbod zowel uit food als non-food, met alles van verse voeding tot meubels en games. De inkoop zou via Superunie gebeuren en de nieuwkomer wist al grote merkproducenten aan zich te binden, zoals Unilever, Procter & Gamble en Douwe Egberts.
Dat alles belooft de e-commercespeler aan “waanzinnig lage prijzen”. Ochama werkt daarvoor met het momenteel hippe lidmaatschapsmodel: leden krijgen sowieso 10% korting en toegang tot exclusieve deals.
Het meest opvallend is niettemin de belofte van ‘same-day delivery’: Ochama belooft levering (of afhaling) op dezelfde dag. Voor food is dat een primeur in Nederland. Toch mag het niet verwonderen, want logistiek is de grote kracht van JD.com (voluit Jendong), de Chinese groep die achter Ochama schuilgaat maar in Europa van naam verandert om verwarring te vermijden met sportketen JD Sports.
Artificiële intelligentie ten top
JD is de tweede grootste e-commercespeler van China, na Alibaba. Zelfs op de bijzonder uitgestrekte Chinese thuismarkt slaagt het bedrijf erin over het hele land binnen de dag te leveren, dankzij indrukwekkende data-analyse met artificiële intelligentie en lokale fysieke winkels als ankerpunten. Voeding en fast-moving consumer goods levert JD.com in China nota bene al binnen het halfuur; weliswaar niet bij de consument thuis, maar in het winkeltje om de hoek of beneden in het appartementsblok.
JD.com slaagt er als geen ander in de lokale vraag te voorspellen. Nog voor een bestelling is geplaatst, stuurt het bedrijf producten naar magazijnen of fysieke winkels zo dicht mogelijk bij de verwachte vraag. Het AI-systeem van ’s lands tweede grootste e-commercespeler voorspelt niet alleen wat mensen gaan kopen, het stuurt producten vooruit naar regionale distributiehubs in de buurt, zodat de producten al vlakbij liggen op het moment dat iemand bestelt. Miljoenen producten worden zo dagelijks verdeeld over de meer dan 550 magazijnen en duizenden bezorghubs in het hele land.
Ondertussen is JD zo sterk in het luisteren naar consumenten, het voorspellen van de vraag en het beheren van voorraadniveaus dat het nu ook producenten gaat vertellen wat ze moeten doen: de volgende stap voor het Chinese bedrijf is ‘manufacturer-to-consumer’ (M2C), waarbij het merkfabrikanten begeleidt in wat, hoeveel en voor wie ze moeten produceren, welke nieuwe producten ze best ontwikkelen en nieuwe producten vervolgens voor hen in de markt zet.
Robotmagazijnen en high-techwinkels
Het is duidelijk dat JD dit ‘online-to-offline’-systeem nu ook in Nederland – en bij latere uitbreiding Europa – gaat gebruiken. In Leiden opent meteen al het eerste van vier afhaalpunten, dat er de vorm aanneemt van een winkelpand van 900 m². Er zouden ook plannen om zijn eigen supermarkten te openen in onder meer Amsterdam. Een voormalige Jumbo-filiaalmanager wordt alvast verantwoordelijk voor die fysieke winkels.
Het afhaalpunt in Leiden wordt hoogtechnologisch, nog zoiets waarin het Chinese bedrijf uitblinkt: JD beweerde de eerste te zijn met een volledig geautomatiseerd robotmagazijn, een onbemande vrachtwagen en drones die effectief leveringen uitvoeren. Het woord robotisering is ook in Nederland al gevallen, onder andere om het gloednieuwe centrale magazijn van JD in het Zuid-Nederlandse Venray te beschrijven. De Chinezen betrekken er liefst 18.000 m², inclusief kantoren, op een boogscheut van België en Duitsland.
Ze houden die ruimte overigens niet allemaal voor zich: in China is JD gespecialiseerd in logistieke dienstverlening voor andere retailers en merken, en dat samenwerkingsmodel komt mee naar Europa. Een eerste partner is al binnen: Hunkemöller kondigt aan het distributiecentrum in Venray te gaan gebruiken voor alle online orders.
Over Ochama hebben we het laatste woord dus nog niet gehoord… Meer weten over moederbedrijf JD.com en hoe Chinese e-commercespelers de wetten van de retail herschrijven? Je leest er binnenkort alles over in de tweede editie van The Future of Shopping, een essentiële update voor het nieuwe retaillandschap, dat voorjaar 2022 verschijnt bij LannooCampus.