Mensen aan boord houden terwijl het bedrijf een ingrijpende transformatie doormaakt: geen evidente uitdaging voor het HR-departement bij Delhaize vorig jaar. “Geef mensen het gevoel dat ze erbij horen: dat leidt tot meer veerkracht,” zegt talent director Julie Van der Heyden.
Deel van een groter geheel
Hoe creëer je als organisatie een werkplek die voor mensen meer is dan enkel een werkplek? Hoe creëer je een gemeenschap waarin mensen zich gewaardeerd vinden, gehoord worden en zichzelf kunnen zijn? Waar ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een groter geheel? Een stevige uitdaging voor bedrijven, weet Julie Van der Heyden, en al zeker in periodes van grote verandering, zoals bij de start van het Toekomstplan bij Delhaize vorig jaar – een project dat nog in volle uitrol is.
Sinds 2017 is ze aan de slag bij de foodretailer, waar ze vandaag als talent director verantwoordelijk is voor employer branding en engagement, rekrutering, opleiding, talent management en organisatieontwikkeling. “HR is boeiende materie: je bent centraal in de organisatie bezig met zowel zachte als hardere thema’s en op strategisch niveau ben je in de hele organisatie betrokken,” zegt ze daarover.
Het gevoel erbij te horen
Bedrijven kunnen voor het bouwen van hun werkgeversmerk niet volstaan met de klassieke purpose, een betekenisvol doel waarmee mensen resoneren. “Ik kan net als Delhaize wel geloven dat dat beter eten in het hart zit van beter leven. Maar wat breng ik bij aan die purpose? Dat is de sense of contribution: hoe kunnen we duidelijk maken wat jouw bijdragen zijn in de organisatie. Hoe kunnen we die erkennen? Daarnaast is er de sense of progression: waartoe leiden die bijdragen? Hoe gaan we vooruit, wat levert dat op?”
Wanneer dat alles resulteert in een sense of belonging, het gevoel erbij te horen, dan leidt dat dat tot meer tevredenheid, een hogere betrokkenheid, betere prestaties, maar ook tot meer veerkracht. “En die veerkracht hebben we net enorm hard nodig gehad in dat Toekomstplan, dat een gigantische disruptie betekende voor iedereen in het bedrijf. Toch zijn we erin geslaagd om onze mensen heel snel te overtuigen dat dit het juiste pad is voor de organisatie. De trots was er, wat wij ‘de leeuw in de buik’ noemen. Dat heeft ons hard geholpen om het plan uit te voeren zonder grote vrijwillige vertrekken.”
Inzetten op ambassadeurschap
Wie Delhaize een beetje volgt op sociale media, merkt dat de medewerkers van de retailer nadrukkelijker hun betrokkenheid bij het bedrijf uitdragen. De retailer maakt gebruik van Sociabble, een tool die alle content centraliseert op één plek, van waaruit medewerkers dan op LinkedIn, Instagram of Facebook kunnen posten wat hen bezighoudt. Delhaize gaf het de naam “Like-a-lion”.
“Iemand in mijn team schreef een column voor HR Magazine en postte daarover. We dropten dat in Sociabble en nu zijn alle collega’s dat aan het delen. Zo zetten we in op ambassadeurschap. Aan de employer branding verantwoordelijk in mijn team zeg ik: eigenlijk moet je er naar streven dat je job niet meer nodig is, dat de zowat 4000 mensen binnen onze organisatie allemaal jouw job doen.”
Op LinkedIn verschijnt ook de videoreeks “In het hart van de leeuw” die toont waarom mensen hebben gekozen voor Delhaize en hoe ze op hun manier bijdragen aan de organisatie. “Dat komt binnen in het hart van de mensen. Mensen vergelijken zich met mensen, niet met bedrijven.”
Een ander initiatief is Lunch & Learn: vrijblijvende lunchmeetings met presentaties rond uiteenlopende onderwerpen. “Het is een manier om mensen te laten samenkomen. Ze lunchen met onze producten en we inspireren hen. Dan zie je: dit interesseert mij, maar het interesseert ook deze collega’s, je vindt een gemeenschappelijke grond. Het is een simpel concept met veel voordelen.”
Interne enquête
Het motiveert mensen onder andere om weer naar kantoor te komen – iets waar veel bedrijven mee worstelen. In een interne enquête peilde Delhaize naar redenen waarom collega’s graag thuis werken en wat hen weer naar kantoor kan brengen. “Dat levert bijzonder interessante antwoorden. Mensen komen naar kantoor om te verbinden: met het bedrijf, met elkaar…”
Op het People & HR Congress van RetailDetail, op 6 juni in Antwerpen, gaat Julie Van der Heyden dieper in op de resultaten van die enquête en naar andere initiatieven die Delhaize neemt om de werknemersbetrokkenheid nog te vergroten. Het wordt een inspirerend event voor HR-verantwoordelijken, met onder andere ook bijdragen van Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies over leiderschap, van Tine Vandaele van La Lorraine Bakery Group over de grote employer branding campagne die net van start ging en van Sophia Huybrechts van 3-DEE over het aanwerven van topprofielen.
Reserveer nu je ticket tegen voordelig ‘early bird’ tarief (aanbod geldig tot 19 mei) via de link hieronder.