Spadel, de bottelaar van Spa en Bru, kreeg rake klappen in de eerste helft van 2020. De omzet daalde met 12,9% en de brutowinst viel bijna een kwart lager uit. Door de coronamaatregelen dronken mensen minder (dure) flesjes water, vooral buitenshuis.
Zonder horeca en Wales
Het eerste kwartaal begon nog goed, vond Spadel, maar in het tweede kwartaal sloeg de coronapandemie hard toe. Door het sluiten van de horeca en andere publieke plaatsen viel de consumptie buitenshuis bijna volledig weg, en dat werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de supermarktverkoop.
De netto-omzet klokte in de eerste jaarhelft af op 132,4 miljoen euro, een daling van 12,9% in vergelijking met vorig jaar. De vergelijkingsbasis speelt wel in het nadeel van de Spa-producent: in november vorig jaar verkocht het zijn Welshe dochteronderneming Brecon Carreg, maar die verkoopcijfers waren eind juni 2019 nog wel in de halfjaarcijfers opgenomen. Zonder Brecon Carreg daalde de omzet met 4,9%.
Thuisdrinkers leveren minder op
Het veranderde consumentengedrag heeft evenwel een nog grotere impact op de winst. Het operationele resultaat (EBIT) zakte met liefst 24,8% naar 14,5 miljoen euro, omdat de lagere verkoopvolumes ook gepaard gingen met lagere marges. Consumenten kochten voor thuis meer (voordelige) grote verpakkingen, wat voor Spadel minder winst oplevert dan de relatief duurdere, kleinere flesjes voor onderweg of op restaurant. De nettowinst bedroeg op het einde van het eerste semester 10,7 miljoen euro, goed voor een daling van 27,4%.
Het Belgische bedrijf reageert met een besparingsplan, dat allerlei kosten (verkoop, marketing, productie, …) moet verlagen. De effecten daarvan zullen wel pas in de tweede helft van het jaar echt voelbaar worden. De groep blijft voor het hele jaar een lichte daling van het operationele resultaat verwachten.