Zuivelproducent Danone heeft zijn zwakste kwartaal in een decennium achter de rug. De mindere verkoop van babyvoeding, normaal gezien één van de snelst groeiende sectoren, drukte stevig op de cijfers van het bedrijf.
Nieuwe regels in China
De totale omzet van Danone daalde in het derde kwartaal naar 5,54 miljard euro, vooral door een daling in het verkochte volume. Op vergelijkbare basis was er wel nog sprake van een groei van 2,1%, maar analisten hadden een vergelijkbare groei van 2,4% verwacht.
Danone draagt zo de gevolgen van enkele veranderingen in China, waar een hogere belasting werd ingevoerd op geïmporteerde babyvoeding. Retailers kiezen er daarom voor om eerst hun huidige voorraad te verkopen, in afwachting van de nieuwe regels. Danone moet nu afwachten of de markt nadien terug zal aantrekken.
Het zuivelbedrijf profiteerde lange tijd van de voedingsschandalen in China, waardoor de lokale producten met wantrouwen werden bekeken en er voornamelijk producten uit het buitenland werden gekocht. In het derde kwartaal steeg de verkoop van babyvoeding amper met 1,7%, in de eerste zes maanden van het jaar was dat nog 6%.