Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.
12,6 miljard euro omzet
Unilever boekte in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 12,6 miljard euro, zo maakte de groep vanochtend in een trading statement bekend. Dat is minder dan de analisten hadden verwacht. Exclusief wisselkoerseffecten haalde de groep met een groei van 3,4% wel net de lat die het management had vooropgesteld: een onderliggende groei tussen 3% en 5%.
Vooral de lage dollar speelt de producent van onder meer Knorr en Dove parten: de negatieve wisselkoerseffecten hadden alles samen een impact van 10% op de omzet. In de regio’s Noord- en Zuid-Amerika ging de omzet dan ook het sterkst achteruit.
In de marge van die resultaten had Unilever nog goed nieuws voor de aandeelhouders: het concern gaat voor maximaal 6 miljard euro aan eigen aandelen inkopen en het kwartaaldividend (dat in juni wordt uitbetaald) wordt met 8% opgetrokken. Die kosten worden deels gedragen door de opbrengst van de margarinetak, die Unilever eind vorig jaar verkocht aan private-equitybedrijf KKR voor de som van 6,8 miljard euro.