De Amerikaanse retailer Walmart werkt samen met een roboticabedrijf aan een gerobotiseerd winkelkarretje, dat klanten moet helpen om hun boodschappen te vinden en dat ze bovendien niet meer zelf moeten rondduwen.
Veel investeringen in technologie
Walmart werkt daarvoor samen met het Amerikaanse Five Elements Robotics en het zou momenteel al aan de slag zijn met een prototype. Wanneer een eerste test met de winkelkarretjes zijn weg zal vinden naar de winkels, is momenteel nog niet duidelijk.
De Amerikaanse retailer heeft eerder al aangegeven dat het fors wil investeren in technologie die het eenvoudiger moet maken voor klanten om hun boodschappen te doen in een fysieke winkel. Het ziet dat immers als één van de manieren om de concurrentie aan te gaan met online retailers als Amazon.
Eerder ontwikkelde Walmart bijvoorbeeld een applicatie voor smartphones, waarmee klanten producten kunnen scannen en betalen, zodat ze niet langer moeten aanschuiven aan de kassa. Daarnaast is het een drive-inservice aan het uitrollen bij zijn winkels en is het gestart met een proefproject, waarbij diensten als Uber en Lyft worden ingezet om boodschappen aan huis te leveren.
Er wordt ook al werk gemaakt van het gebruik van drones, die kunnen worden ingezet om online bestellingen te leveren, maar die ook gebruikt worden om de inventaris in distributiecentra beter op te volgen.