Het Amerikaanse Walmart is al langer gekend onder die naam, maar eigenlijk was de wettelijke naam van het bedrijf nog steeds Wal-Mart Stores. Daar komt nu echter verandering in: in het tijdperk van e-commerce wil Walmart méér zijn dan een winkelketen.
E-commerce
“Hoewel onze wettelijke naam nog maar op een beperkt aantal plaatsen wordt gebruikt, vonden we het toch het beste om een naam te hebben die consistent is met het idee dat je bij ons als klant kan winkelen hoe je wil”, laat CEO Doug McMillon verstaan. Zo werd de oude naam al niet meer in de winkels of op producten gebruikt. “Onze klanten kennen ons als Walmart en vandaag winkelen ze niet enkel in onze winkels, maar ook online en via onze app.”
Met de naamsverandering naar Walmart gaat het bedrijf eigenlijk terug naar het verleden, want toen het in de jaren 1960 opgericht werd, stond het al bekend als Wal-Mart Inc. Het is pas sinds de jaren 1970 dat ook het woord ‘Stores’ werd toegevoegd. Het huidige logo, dat niet verandert, werd in 2008 ingevoerd.
De nieuwe naam moet dus aantonen dat Walmart niet meer enkel bestaat uit fysieke winkels. Het bedrijf heeft de voorbije jaren dan ook fors geïnvesteerd in het online aspect, om zo de concurrentie met Amazon aan te gaan. Zo kocht het vorig jaar de webshop Jet.com, een van de grotere tegenhangers van Amazon.