Walmart test bij drie winkels in New Jersey en Arkansas een nieuw systeem waarbij de medewerkers van die winkels worden ingezet als koeriers voor online bestellingen. Zij leveren de pakketten dan op weg van of naar hun werk.
Goedkoper en sneller
De medewerkers worden niet verplicht om mee te werken aan het nieuwe initiatief, maar kunnen wel iets extra verdienen als ze besluiten om dat wel te doen. Daarnaast krijgen ze een app waar ze hun routes op kunnen invoeren. De achtergrond van de medewerkers en hun voertuigen worden wel nog eens extra goed bekeken door Walmart.
Voor Walmart heeft het nieuwe systeem een aantal grote voordelen: om te beginnen wordt de ‘last mile’, traditioneel het duurste onderdeel van online verkoop, een stuk goedkoper. Daarnaast werden de meeste pakketjes in het pilootproject al na één dag geleverd, terwijl Walmart steevast belooft om bestellingen binnen twee dagen aan huis te leveren. De Amerikaanse warenhuisketen kan dus zowel sneller als goedkoper werken in het nieuwe systeem.
Als Walmart besluit om het systeem uit te rollen naar al haar winkels, dan betekent dat een fikse logistieke sprong voorwaarts. Zo beschikt de keten in de Verenigde Staten over 4.700 winkels en ongeveer 1,5 miljoen medewerkers. Daarnaast beschikt ze ook nog eens over 6.100 eigen vrachtwagens. Door die allemaal in te zetten hoopt ze de logistieke achterstand op grote concurrent Amazon goed te maken.
Als het plan van Walmart volledig in werking treedt, dan zullen online bestellingen met eigen vrachtwagens naar de winkels worden vervoerd en zal de laatste afhandeling gedaan worden door de medewerkers van die winkels. Als er toch te weinig eigen koeriers voor handen zijn, zullen normale koeriers het werk overnemen.