Walmart zag zijn onlineverkopen met 74% stijgen tijdens de coronacrisis, wat een vergelijkbare omzetgroei van 10% opleverde. Toch stopt de Amerikaanse retailreus net nu met onlinepoot Jet.com.
Jet.com houdt ermee op
Tijdens het eerste trimester, tot eind april, steeg de omzet bij Walmart in totaal met 8,6% tot 134,6 miljard dollar (123 miljard euro), met dank aan een “ongeziene vraag” tijdens de coronacrisis. De vergelijkbare verkoop ging met 10% omhoog, terwijl analisten uitgingen van een toename van 7,2%. Vooral opvallend is echter de onlineverkoop, die met liefst 74% is toegenomen.
“Onze omnichannelstrategie, die klanten in staat stelt om op een naadloze en flexibele manier te winkelen, is bedoeld om de behoeften van klanten tijdens deze crisis en in de toekomst te vervullen”, meent CEO Doug McMillon.
Net daarom is het frappant dat Walmart precies nu aankondigt Jet.com stop te zetten. De oer-Amerikaanse retailer kocht dat onlineplatform in 2016, om te kunnen leren van de tech-startup en de concurrentie aan te kunnen gaan met Amazon. Vandaag lijken de belangrijkste lessen te zijn getrokken: de medewerkers van Jet zijn allemaal geïntegreerd binnen Walmart en werken er mee aan innovatie- en digitalisatieprojecten zoals het Intelligent Retail Lab (IRL).
900 miljoen coronakosten
Onder de streep zal het plaatje er wel wat anders uitzien: de corona-groei kost retailers een smak geld. Zo moest Walmart liefst 200.000 extra medewerkers aannemen en 755 miljoen dollar (700 miljoen euro) aan compensatiebonussen uitbetalen aan het winkelpersoneel. De totale coronakosten zouden in het eerste trimester zijn opgelopen tot meer dan 800 miljoen euro).
Voor de rest van het jaar trekt Walmart zijn prognoses terug, wegens de “ongekende variabiliteit” in de huidige economie. Het tweede kwartaal lijkt niettemin sterk te zijn begonnen, maar vorige week maakte de groep ook bekend nog eens 390 miljoen dollar aan coronapremies te zullen uitkeren aan medewerkers.