Walmart maakt van vier van zijn hypermarkten laboratoria, die onderzoeken hoe de winkels van de retailer beter kunnen worden ingezet voor e-commerce. De keten test er verschillende technologieën.
Medewerkers worden laboratoriummuizen
Hoe kunnen fysieke winkels de onlinegroei bevorderen? Dat zoekt Walmart uit in vier nieuwe laboratoriumwinkels, schrijft CNBC. Vier Amerikaanse vestigingen van de keten worden omgevormd tot levende testcenters waar werknemers gebruik zullen maken van digitale hulpmiddelen, de winkelinrichting wordt aangepast en verschillende strategieën worden ingezet om het klaarmaken van onlinebestellingen sneller en beter te laten verlopen.
Het enorme winkelnetwerk van Walmart moet een voordeel kunnen zijn, ook in e-commerce, redeneert het bedrijf. Dankzij meer dan 4.700 fysieke winkels in de Verenigde Staten, woont ruim 90% van de Amerikanen binnen een straal van 16 kilometer, wat van de verkooppunten handige hubs kan maken, zowel voor het klaarmaken van bestellingen als voor de afhaling of bezorging.
Kleine dingen maken het verschil
Kleine ingrepen kunnen al een verschil maken om de efficiëntie op te drijven, ziet het bedrijf. Zo vinden medewerkers die aan orderpicking doen ‘moeilijk vindbare’ producten 20% makkelijker door betere rayonaanduidingen en als ze een mobiel apparaat bij zich hebben dat hen de weg wijs. Signalisatie en technologie zijn dan ook enkele van de innovaties die de retailer in de laboratoriumwinkels uitprobeert.
Zo zullen de supermarkten ook nog een app met kunstmatige intelligentie testen, die meerdere dozen in het magazijn ineens kan scannen in plaats van een voor een. Bovendien wil Walmart proberen om het kledingassortiment in de testwinkels beter te synchroniseren. Sommige kleding staat momenteel immers niet online, waardoor voorraden onzichtbaar blijven. De kassa krijgt eveneens een make-over, zowel op het gebied van hardware als software.