De Amerikaanse winkelketen Walmart heeft bij een vestiging in Oklahoma een geautomatiseerd afhaalpunt geopend voor online bestelde boodschappen. Klanten zullen daar 24 uur per dag hun boodschappen kunnen afhalen.
30.000 producten
De kiosk heeft een grootte van 6 bij 25 meter en kan maar liefst 30.000 producten bewaren, waaronder ook gekoelde en bevroren producten. Klanten krijgen een code die ze moeten invoeren, waarna ze binnen een minuut hun bestelling uit het toestel kunnen halen.
Voorlopig is het nog niet duidelijk wat de verdere plannen zijn van Walmart met de nieuwe service, maar het is waarschijnlijk dat de kiosk ook op andere plaatsen zal opduiken als deze eerste test een succes is. Het geeft Walmart bovendien de optie om ook afhaallocaties te openen die niet in de buurt van een winkel liggen.
Klanten van Walmart hebben momenteel al de optie om hun online bestellingen ophalen bij meer dan duizend winkels van de keten en binnen enkele jaren moet die service beschikbaar zijn bij alle 4.600 vestigingen.
Onlangs werd ook al bekend dat Walmart zijn winkelmedewerkers gaat inzetten als koeriers voor het leveren van online bestellingen. De medewerkers brengen de pakketjes bij de klanten thuis op weg naar of van hun werk.
Walmart en Amazon blijven zo in de Verenigde Staten een verwoede strijd voeren rond de online klant. Zo opende Amazon onlangs ook zijn afhaalpunten voor Amazon Fresh voor het grote publiek. Daar kunnen leden van Amazon Prime hun boodschappen al na 15 minuten afhalen.