De Amerikaanse retailketen Walmart breidt uit in China met een kleinere versie van zijn bekende hypermarkt. De high-tech supermarkt richt zich vooral op het groeiend aantal online winkelende Chinezen en biedt mobiele betalingen via WeChat aan.
Klein maar high-tech
Walmart Inc lanceert een bescheidener winkelconcept in China om tegemoet te komen aan de winkelgewoonten van de Chinezen: winkelen met mobiele apparaten wint aan populariteit in het land en grote spelers zoals Alibaba en Tencent evolueren snel naar een multichannelaanpak, die meer traditionele retailers zoals Walmart naar het tweede plan verwijzen.
Het winkelconcept ontwikkeld door het Amerikaanse Walmart beknibbelt dan wel op ruimte – al is voorlopig niet bekend hoeveel kleiner de winkels worden – maar kiest ervoor om toch zo’n 8.000 producten, van gefrituurde schaaldieren tot vers fruit, in het aanbod op te nemen. De keuze valt daarbij vooral op producten (90 procent) die ook al online te koop zijn op de Walmart-webshop van de Chinese online marktplaats JD.com. Wie online bestelt, kan de producten ook al na amper 29 minuten thuis geleverd krijgen als de klant binnen een straal van 2 kilometer van de winkel woont.
Walmart maakt de winkelbeleving ook een stuk technologischer door mensen in de nieuwe supermarkten de mogelijkheid te geven om met de populaire app WeChat te betalen. Met dit winkelconcept, dat speciaal voor de Chinese markt werd ontwikkeld, hoopt Walmart om de concurrentie van andere grote retailers als Amazon en Alibaba het hoofd te bieden en zijn online inkomsten, die voorlopig onder de verwachtingen van de analysten blijven, een sterke boost te geven.