In een gloednieuwe supermarkt in het Canadese Toronto experimenteert Walmart met een nieuw Scan & Go-systeem.
Fast Lane
Het afrekensysteem kreeg de toepasselijke naam ‘Fast Lane’ mee: klanten kunnen hun producten zelf scannen via de My Walmart app. In de Fast Lane volstaat het om een streepjescode te scannen, waarna alles automatisch afgerekend wordt. Eerder testte de supermarktketen het Scan & Go-systeem bij 125 winkels in de Verenigde Staten, maar voerde de technologie af vanwege de lage klantenparticipatie.
Walmart heeft het zoeken naar oplossingen om het afrekenproces te versnellen echter nooit opgegeven. In sommige vestigingen kunnen winkelmedewerkers via een mobiel apparaat betalingen verwerken, zodat klanten niet aan de kassa moeten aanschuiven. Bij Sam’s Club, een keten die eigendom is van Walmart, is het systeem nog steeds in gebruik en in de vestiging in Dallas wordt volop geëxperimenteerd met een snellere versie van die technologie.
Wereldwijde trend
Klanten verwachten steeds snellere betaalmogelijkheden: Amerikaans onderzoek geeft aan dat 49% van de consumenten wekelijks gebruikt maakt van een vorm van zelfscannig. Met zelfbedieningsopties die steeds vaker voorkomen, verwachten klanten dat technologie beter, sneller en gemakkelijker is.
Scan & Go-technologie en kassaloos winkelen bevinden zich in de testfase bij tal van grote retailers: Amazon Go is natuurlijk het voorbeeld bij uitstek, maar ook dichter bij huis vindt de technologie langzaam maar zeker ingang, denk maar aan Auchan, Albert Heijn, Delhaize of Decathlon.